לומד ומתבודד ועדיין לא מצליח להשתנות [#6169]

ט"ז אייר התש"פ

שאלה:

שלום הרב שליט"א
אני לומד פנימיות התורה וגם פשט התורה, מתפלל ומתבודד בכל יום על תיקון המידות, אבל עדיין אני נופל שוב ושוב בכעס, בחוסר אמונה, בדינים על אחרים. אני לא מצליח להשתנות למרות שאני כל כך הרבה מתפלל ומקבל על עצמי שלא להמשיך ככה אבל אני לא מצליח ליישם בפועל כמעט כלום. יש לציין שאם זה היה רק העולם הבא שלי, ניחא, אבל בן אדם לחברו, אני פוגע באישה ובילדים בגישה שלילית וכעוסה,כואב לי שאני מזיק להם. למה אני לא מצליח להשתנות? למה סגולת לימוד התורה לא פועל עליי??

תשובה:

מלבד הלימוד בפנימיות התורה ובפשט, וכן תפלה והתבודדות, נצרך לסדר סדר עבודה מעשי, שתי קבלות קטנות בכל יום, באופן עקבי מעשי. ומתוך כך ישנה התקדמות מעשית בס"ד.

תורה מביאה לידי ... כמ"ש במס"י, אולם נצרך עמה על דרך כלל עבודה מעשית בנויה, שלב אחר שלב, עקבית ויסודית. וזהו כל סוד ההצלחה, עבודה למעשה עקבית ויסודית.

צורת העבודה צריכה הכרה עצמית מדויקת מתוך לימוד של ארבעת היסודות, כגון במקרה זה, כעס, יסוד האש. ונצרך לברר את סוג הכעס מתוך ט"ז חלקים שנתבארו בסדרת דע את מידותיך, יסוד האש – כעס. ולפ"ז לסדר סדר עבודה מעשית מדויקת.

זולת כך אם האדם מקבל על עצמו לא לכעוס, כמעט אין אפשרות להצליח. והרי זה כמעט כאדם שנשבע לא לישן שלשה ימים, שמלקים אותו על שבועת שוא.

חלק ניכר של בנ"א סבורים שאם ילמדו תורה ויתבודדו על חסרונם, יתקנו חסרונם. ולא היא, נצרך עבודה מעשית.

וחלק נוסף מקבלים עליהם קבלות כלליות בלתי מדויקות, ופעמים כמעט בלתי ניתנים לעשותם, ואזי נופלים. ותקנתם כנ"ל.