חישוב הקץ [#7089]

ד' סיון התש"פ

שאלה:

א. האם בזמן הזה אין איסור לחשב את הקץ [מחמת שכבר כלו כל הקיצין, או מחמת סיבות אחרות, ולא ידעתי כל הפרטים של סוגיא זו, רק איזה ידיעות וראשי פרקים]?

ב. האם הרב יסכים שאין איסור לחשב את הקיץ בזה”ז, אז אני שואל את השאלה דלהלן, אבל אם הרב סובר שיש איסור לחשב את הקץ אז אין מקום לשאלה זו. והוא: שמענו עכשיו שמועה ממקורות נאמנים [לדוגמא, שמעתי זאת בשיעור שנאמרה ביום חמישי דפ’ אמור, מהגאון .... בשם אברך אחד שאמר זאת] שהבריסק'ר רב זצ”ל עשה חשבון ע”פ הגר”א שהגאולה באה שבעים שנה אחרי הקמת מלכות בישראל, ולפי החשבון שעשה הבריסק'ר רב, שבעים שנה מסתיים בשנה זו, תש”פ. ואמר הגאון ר’ אלי’ בער שליט”א שכן מסתבר מאד, כיוון שכל הגאולה האחרונה בא תחילה עם ביטול הגאוה של אומות העולם, וזה מה שקרה לפנינו בשנה הזו שה’ מבטל את כל הגאוה של אומות עולם ע”י מגיפת הקורונה, וגם כל העולם התורה בכל תפוצות העולם יש להם קושיים ברוחניות שלהם ובלימוד התורה שלהם עכשיו על שהם נמצאים לבד בבתיהם ואינם יכולים ללמוד בישיבה שזהו כל חיותינו.

בכל דבר גדול האדם צריך לשאול את רבו, ועל כן אני רוצה לדעת מהו דעת של מו”ר הרב שליט”א בזה. מה דעת מו”ר הרב בזה. ואיך צריכים להתכונן בפועל לגאולה בישוב הדעת, באופן של בהירות ובברירות, כפי הרצון ה’ מאיתנו.

תשובה:

אנחנו נמצאים בתוך ה”בעתה”. כי ה”בעתה” הוא אינו רגע אחד, אלא זמן ממושך, כמו פסח ז’ ימים, וכדו’.

ולכך אין אופן לחשב את הקץ, כי אנו בתוכו.

וא”ת שנחשב בתוך ה”בעתה” מתי יהא, א”א לדעת זאת, וכל החישובים לא ישיגו התכלית הנרצית. כי הגאולה היא בבחינת פלא עליון, במופלא ממך אל תדרוש, כי אי אפשר לדרוש ולהשיג.

ולכך יש לילך בתמימות ללא שום חישוב.