בענין לויתן דלעת”ל והמסתעף [#6153]

י"א סיון התש"פ

שאלה:

אמרו חז"ל שלעתיד לבוא יש סעודת לויתן, יין המשומר, ושור הבר.
א) האם דברים אלו שייך רק לצדיקים לעת"ל או בערך סויים גם לפשוטי העם לעת"ל?
ב) ראיתי את דברי הגר"א בספר אבן שלימה שדברים אלו קאי על גילוי סודות התורה דלעת"ל. האם יש עוד מראה מקומות בספה"ק שמבארים ענינים אלו? ואם אפשר להרב ליתן קצת ביאור בדברים אלו.
ג) האם שייך בזה"ז לטעום קצת מדברים אלו באופן מסויים?
ד) אמרו חז"ל שלעת"ל יושבים בסוכה של עורו של לויתן. האם זה קאי רק על סוכות לעת"ל או על כל השנה?
תודה רבה

תשובה:

א. לעתיד לבוא יתגלה מדרגת ועמך כולם צדיקים. והיינו שרק חלקי הצדיק שבכל
נפש יתקיימו לעת"ל.
סוד לויתן ושור הבר
ב. עיין משך חכמה (שמות, כ, יח). ועיין דברי סופרים לר' צדוק (אות כט)
וז"ל, שור הבר ולויתן הם תרין יצרין, דכר ונוק'. ועיין בדבריו בפרי צדיק
(וארא, אות יא). ועיין ליקוטי תורה לבעל התניא (שמיני), שלויתן סוד עלמא
דאתכסיא, ושור הבא עלמא דאתגליא, עיי"ש.
ואמרו (ויק"ר, יג, ג) שהקב"ה ישחוט שור הבר בסנפיריו של לויתן, ויתמהו
הצדיקים, הא תנן (חולין, טו, ע"ב) אין שוחטין במגירה, והקב"ה ישיב להם
תורה חדשה מאתי תצא. ובעומק זהו גופא סודות התורה שיתגלה שהוא התורה
החדשה, והוא עצם הסעודה, בחינת לכו אכלו בלחמי. והיינו שמגירה הוא מלא
פגימות. ולעת"ל שיתוקן שורש הפגימות שהוא פגימת הלבנה, ישחטו אף במגירה.
ועוד נקראת מגירה שחותכת דרך גרירה (עיין ר"ש, כלים, יג, ד). ולעת"ל
יתגלה גרירה דקדושה, משכני אחריך נרוצה. ועיין ספר יין המשומר. וסוד יין
המשומר רחב מאוד. ומעט נציין. עיין תיקונים (סז, ע"א). והם ע' אנפין של
תורה כמ"ש הגר"א (שם, תיקון כב). והוא עץ החיים, כמ"ש הגר"א (שם בתיקון
י"א מתיקונים אחרונים). שהם סודות של עתיק יומין, סוד הדין הקדוש.
ג. כן. כל מה שקיים בעולם קיים בנפש. ומה שקיים בעולם לעת"ל אפשר להשיגו
בחינת מעין עוה"ב.
ד. כאן בעוה"ז הוא מעין עוה"ב.