אור הכתר [#7344]

י"א סיון התש"פ

שאלה:

שלום כבוד הרב,
אמנם לא אני שאלתי את השאלה הראשונה אבל ראיתי את התשובה ואשמח שהרב יחדד לי בתשובתו כמה דברים.

1. למה הרב ענה שהויה שרשומה בחב"ד שהיא "הכרת עצם נפשו כפי שהיא למעלה מבחי’ מקור לגילוי" זו רק דעת שדבקה בהויה, הרי מדובר פה על עצם הנפש כנפש בלי שייכות לגילוי זאת הויה כלעצמה בלי יחס למשהו אחר. אם כך מה ההבדל בין דעת שדבקה בהויה להויה?
2. אולי זאת אותה שאלה כמו שאלה 1 אבל מה ההבדל בנפש אם זה אור כתר בכלי כתר או חכמה בכלי של כתר?
3. הרב אמר "אנו עוסקים בהתפשטות ראשונה (וכללותם יחדיו) שאור הכתר בכלי דכתר", מה הכוונה כלולתם יחדיו ולמה זה כלולתם יחדיו?
4. למה הרב אומר שעצמות בחב"ד היא ביחס לסובב וממלא, לפי מה שאני מכיר במאמרי הרבי מלובביץ הוא מתעסק בעצם כעצם ולא ביחס למשהו אחר, האם העצמות הזו של חב"ד היא לא העצמות המדוברת?
5. שהרב אומר לשואל שכח העצם בגשמיות הוא הארת העל מודע בתת מודע אך עצם ההויה היא על מודע, האם הכוונה פה שהנפש הבהמית מרגישה את הוית עצמה זה הארת העל מודע בתת מודע וזה כח העצם בגשמיות? ועצם ההויה מדובר על הוית הנשמה/בורא ולכן זה על מודע?
תודה רבה

תשובה:

א. יש ידיעת ההוי"ה. יש את עצם ההוי"ה. הדעת עולה לכתר ושורשה בכתר. והיא יודעת את ההוי"ה. אולם היא לא עצם ההוי"ה.

ב. הויה הנתפסת כעצם ההויה, אור כתר בכלי כתר. הויה הנתפסת לזולתה כידיעת קיומה, אור הדעת. תפיסת החכמה כעצם המציאות זהו אור החכמה בכלי של כתר.

ג. כללות אור וכלי יחדיו. כי בעקודים אין נבדלות בין האור והכלי. אולם יש גילוי של כלי.

ד. כיוון ששמה חב"ד, שמה מעיד עליה. ולכך כל ידיעה מולידה תולדה, וזהו עצם ביחס לסובב וממלא. לעומת ידיעת עצם כעצם.

ה. כן.