עלון בהעלותך תשפ [#7488]

ט"ז סיון התש"פ

שאלה:

שלום וברכה .
בעלון האחרון פרשת בהעלותך הובא מדרושי עגולים ויושר והוסבר שם שמטרת הבריאה לגלוי פעולותיו שמותיו וכו'
א. האם במהלך כל הדורות לא נתגלו שמותיו וכו'?! אנו עדים לגילוי שמותיו ופעולותיו מיציאת מצרים עד הדור הזה. מה עוד נמצא בסתר שצריך לגלות? כמו"כ ברור שהרי הגילויים מאור א"ס וממילא אין סוף לגילויו וכו'
שאלה ב'. ראיתי מובא בתניא ועוד שסיבת הבריאה היא שנתאווה להיות לו ית' דירה בתחתונים. האם הכוונה לביהמ"ק או משכן אצל כל אחד וכד'?
ג. נראה מהרמח"ל ובמרן מביא בשם המגיד מישרים ואולי בזוהר הק' מובא שהסיבה נהמא דכיסופא, איך זה שייך לגילוי שמותיו וכו' (נהמא דכיסופא שייך ישירות לבריות, בושה וכו' אגב גם בזה לא מובן איך שייך לפתור הענין הבושה בעבודה מועטה בעה"ז הגשמי לקבל שכר נצחי בעה"ב. ובעה"ז. אין שום פורפורציה בין העבודה לשכר שיסיר סיבת הבושה הנל)
ד. בעה"ס מביא שהסיבה להיטיב לברואיו וגם כאן לא ברור איך מסתדר עם סיבת גילוי שמותיו וכו אלא א"כ נאמר שעצם גילוי שמותיו וכו הוא הנקרא להיטיב לנבראיו.. ואם כן מדוע יש עוד סבל וכו' בעולם ומתעכב הגאולה?
קראתי שידיעת סיבת הבריאה היא משורשי לימוד התורה בכלל והקבלה בפרט וא"כ אולי יואיל כת"ר להסביר הענין בפירוט לטובת הכלל ואם אפשר באיזה אופן לחבר כל השיטות שנאמרו לכדי סיבה שורשית אחת ולשמח אותנו בייחוד הכל .
ת.ל כל טוב

תשובה:

א. נמצא בתהליך ועדיין לא הושלם. בעיקר חסר צירוף כל הגילויים יחדיו. ויתר על כן שם הוי"ה ככתבו.

ב. בכללות ביהמ"ק, בפרטות אצל כל אחד. כלל ופרט.

ג. כשיש נהמא דכיסופא בוש ואינו יכול להשיג השמות, אלא בדרך אחוריים, כי מיסב פניו. לאחר שעמל וקבל שכרו עולה למדרגה שלמעלה מן העבודה והשכר.

ד. טוב זהו אחד משמותיו. מדוע יש סבל נתבאר בהרחבה בדעת תבונות.

נתבאר בהרחבה ה' סיבות כנגד נרנח"י. דברים אלו נתבארו בהמשך שיעורי עץ חיים.