סכנות במחשב [#6387]

כ"ז סיון התש"פ

שאלה:

שלו' וברכה למורי ורבי שליט"א.

לאחר שראיתי ששאלו לגבי ענייני הטכנולוגיה, ישנם דברים שהרהרתי בהם זמן רב, וחשבתי שזו הזדמנות לשאול, ולתועלת הרבים ניסיתי לסדר שאלה שתקיף את כל חידושי הטכנולוגיה בשנים האחרונות שנכנסו גם פנימה לצערנו. וזאת תהיה לתועלת גדולה מאד מרוב המבוכה הגדולה שישנה כיום.

וברור לי שרבים ישמחו לדעת ברור מה רצון ה' מכל אחד ואחד בנושא עגום זה, במיוחד בעת הזו.

אציג את המציאות בכללות [כמו שמלמדנו תמיד שהכל מעורב טוב ורע], לאחר דיבור ובירורים עם שני נציגי "אוט-נט" [הם אחראים על החסימות בכל המחשבים של בני התורה, ואליהם מגיעים כל המקרים וההתייעצויות בנושאים אלו וכו' לפי דבריהם], ועם אדם נוסף [שהמליצו לי עליו שמבין מאד בענין זה. וכל זאת כדי לקבל תמונה שלמה של הסתכלות מכמה כיוונים], אין כאן מגמה לנטות לצד מסוים, אלא רק הצגת הדברים כמות שהם [כמובן עד כמה שניתן לדייק במסירת הדברים], ואח"כ השאלות.

אציג את האפשרויות הקיימות כיום[1] [לא שכל זה הרבנים התירו, אלא שזו המציאות]:

א. בלי מחשב כלל.

ב. מחשב חסום לגמרי מאינטרנט ע"י אוט-נט [שזהו כביכול הניתוק הטוב ביותר שיש כיום, שאליו פונים כל בני התורה].

ג. מחשב רק עם מייל [עם חסימה של אוט-נט שיהיה רק מייל, ויש חסימות נוספות פחות טובות].

ד. מחשב עם אינטרנט מסונן של נט-פרי לצורך פרנסה (ולצערנו נפרץ היום שיש כאלו שמשתמשים גם שלא לצורך פרנסה)

צורת הסינון:

צורת הסינון של נט-פרי [שנחשב כיום כביכול ה'חזק ביותר']: אתרים ש90 אחוזים אינם ראויים, נפסלים לגמרי וא"א להיכנס אליהם כלל. אתרים שרובם בסדר, בהם נעשה סינון מהרע, ואותם מאשרים.

בתכנים כתובים – ישנו רובוט שמזהה מילים שהגדירו בתוכו, אם ישנם מיעוט מילים שאינם ראויות הוא מוחק אותם, ואם יש רוב מילים שאינם ראויות הוא מוחק את כל המסמך [כמובן שהגדר מה לא ראוי ומה ראוי נתון לשיקול דעתם והם לא יכולים להגביל הכל ולכן גם תוכן שכביכול אינו שלילי בעצם אבל ישנם השקפות לא ישרות וכו' וכו'].

תמונות וסרטונים – נבדקים אחד אחד ע"י גויות [הסרטונים כביכול מתחלקים לאלפי תמונות וכך עוברים מהר. לדברי הנציגים וכן לדברי נטפרי ישנם טעויות, כגון בשיקול הדעת, אבל הם נדירות מאד].

א"כ מדוע הסינון אינו מוחלט:

א. אי אפשר בעולם לסנן במאה אחוז, מחמת שגם ההגדרות שנותנים לרובוט אינם יכולים לכסות את כל האופנים שיש, וכן יכול להיות טעויות אנוש בדברים הללו. ונטפרי עצמם שנחשבים לסינון הטוב ביותר אומרים זאת בפרסומת שלהם שיכולים להיות טעויות והאינטרנט לעולם אינו בטוח. כמו כן, פתוחים 250 אלף אתרים, וישנו שטח אפור מאד באמצע מה לסנן ומה לא. וכן הם עצמם גם אומרים זאת שלא כדאי להשתמש כלל באינטרנט אפילו המסונן שלהם, וגם אם משתמשים לצורך פרנסה אז רק באתרים שצריכים.

ב. התמכרות מוחלטת לדבר מרוב הרוחב העצום של הידיעות וכו' וכו' [ואמרו שכיום במכוני גמילה התמכרות לאינטרנט נחשבת חמורה מהתמכרות לסמים]. ולדעתם זהו החיסרון העיקרי [שפתוחים בנטפרי 250 אלף אתרים]. ועוד חסרון שהכל נעשה קל, והאדם מאבד דעתו, וסבלנותו, ורוצה הכל כאן ועכשיו.

ה. שימוש במכשיר רק עם תוכנת ניווט "וייז"

חסרונות: ישנם כמה חברות שעשו מכשיר [בבסיס זה פאלפון פרוץ לכל דבר] רק עם וויז [חלק יותר טובות, חלק פחות], וסיננו כל הפרסומות וכו'. ישנם טוענים שאפשר לפרוץ אותו בקלות [ויוצאים כנגדו בחריפות רבה], ישנם טוענים שקשה לפרוץ [כך אומרים נציגי נט-פרי, אבל אומרים שהגיעו אליהם מקרים שאפילו ילדה קטנה שיחקה בזה וזה נפרץ, אבל הם אומרים שהחברות השתכללו מאד בחסימת הפריצות, אבל לעולם אין מאה אחוז]. כמו כן, פעם המכשיר היה רק עם וויז, היום מי שרוצה יכול לבוא לחברות שמשווקות זאת ולבקש שיוסיפו לו עוד ועוד "אפליקציות" וכו'.

זאת ועוד, לכאורה ישנה בעיה גם מצד מראית העין, שנראה כמו טלפון פרוץ לרואה מבחוץ [ישנם ראשי ישיבות! שיש להם זאת, וכל הרואה מבחוץ יכול לטעות שזהו טלפון פרוץ, ובאמת אינו אלא תוכנת ניווט].

פתרון חלקי להנ"ל [מראית עין, וגם לענין הפריצה אינו בידי האדם תמיד רק ברכב ולכן פחות מצוי שינסה לפרוץ, והסכימו לענין זה כל הנ"ל שפתרון זה הוא הרע במיעוטו הגדול ביותר שאפשר להשיג כיום]: ישנה אפשרות להתקין מכשיר "מובנה" ברכב, כביכול שהוא חלק מהרכב וא"א להוציאו לחוץ כמצוי היום במכוניות [או שבא עם חלק מהרכבים מובנה, אלא שצריך לעשות לו חסימה דאל"כ הרי הוא ככל פלאפון פרוץ] שקולט רק "וייז". ישנם רק שני מקומות בארץ של נציגי "אוט-נט", בבני ברק וירושלים, שעושים ניתוק למכשיר זה שיהיה אפשרות להשתמש רק בוויז (לדבריהם ישנם סוגי מכשירים כאלה שא"א לנתקם, וגם באלו שאפשר, צריך מאמץ רב וידיעה וזמן, והטכנאים הנ"ל לוקחים על כך כסף) כמובן שבלי הניתוק א"א כלל להשתמש והוא מסוכן מאד כמו פלאפון פרוץ, ויש רכבים רבים שזה בא מובנה כבר בקניית הרכב, ובשאר הרכבים צריך לקנות ולהתקין.

היום ישנה ב"אוט-נט" גם אפשרות לנתק את הצפייה בווידיו במחשב.

כל הנ"ל לא אמור בטלפונים "החכמים" למיניהם, ששם גם יש סינון, אבל הרבה פחות טוב מכמה סיבות שהם פירטו, ונפרץ יותר בקלות, ונייד הרבה יותר, וההתמכרות הרבה יותר גדולה. ולדברי כל המתעסקים בנושא הפלאפונים ה"חכמים" ממש הרבה יותר גרועים ממחשב מכמה וכמה סיבות שאין המקום להאריך בהם כאן.

מה שברור מתשובת הרב: אין שום אופן של היתר להשתמש באינטרנט אפילו מסונן לשום אתר שבעולם [לא לצורך לימוד תורה, ולא לצורך סידורים טכניים כבנק וכו'], לא במחשב ולא בפלאפון "חכם".

מה שנשאר לברר:

א. הכנסת מחשב מנותק לגמרי מהאינטרנט לבית, האם יש לחשוש להבאה מבחוץ של דברים שאינם ראויים כנ"ל על ידי הילדים וכדו', או מחמת היגררות לדברי הרשות.

ב. שימוש במייל שהרב כתב שבדיעבד אפשר להשתמש, כלפי מי הכוונה, ולאיזה לצורך, דוקא דבר מצוה, או אף דבר הרשות.

ג. מתשובה נוספת של הרב משמע שאף לצורך פרנסה לא להשתמש באינטרנט אפילו במסונן, האם כן הוא, והאם יש חילוק בין המשרד לבית, ובין גברים לנשים.

ד. האם אפשר להשתמש במכשיר ה"וויז" הנ"ל.

בהודאה רבה לרב על הכל, וה' יעזרנו שיזכו כלל ישראל וכל הבריאה כולה יתנתקו משער הנ' דנ' דטומאה כליל, ויתחברו לשער הנ' דנ' דקדושה.

[1] השאלה מתפרסמת בקיצור מפני האריכות הגדולה לפרט בפרטי פרטים כל הענין.

תשובה:

א. כן, בודאי.

ב. סדר הדברים בשלבים, כאשר נצרך לדברי תורה, או הכרח מול העירייה ושאר משרדים: א. פקס. ב. מייל מחוץ לבית. ג. מייל ללא אפשרות קבלה אלא של מלל, ובאישור [הערת המערכת: לעת עתה עדיין אין אפשרות של מייל רק עם קבלה של מלל, ומנסים לבקש מ'נט-פרי' לאפשר זאת. אך כרגע ישנה אפשרות לבקש סינון מ'נט-פרי' על כל הנכנס למייל]. זאת ועוד, אם ניתן, לנתק את המחשב מצפייה בסרטים אף אם אין ניתוק של תמונות.

ג. בהוראה כללית היה צריך לאסור הכל. וזה שלא אסרוהו החריב את הדור. כי צורך פרנסה אינו היתר להרוס את כל הדור מן היסוד, מן שורש השורשים. ועתה אין בידינו לתקנו. ואפילו במשרד לאשה היה צריך לאסור הכל, כי אי אפשר למסור את כל רוחניות הדור בידי שיקול דעת של כל יחיד ובכל פעם לפתוח עוד ועוד. מלבד עצם החיבור עצמו לדבר שהוא אבי אבות הטומאה.
ויתר על כן כח ההתמכרות לדבר זה, שהוא בחינת שער הנו"ן, כיוון דאדיק ביה כמינות דמיא. וזהו כל מהותו של מכשיר זה, שער הנו"ן, דבקות בו למעלה מטעם ודעת. כי מלבד התוכן שיש בו משער הנו"ן, עצם החיבור אליו וההתמכרות מחבר וממכר את האדם לשער הנו"ן. ומימות עולם לא הייתה כזו התמכרות. כי זהו התמכרות של נו"ן דנו"ן.

ועצם הכניסה לפרטים מה כן מה לא זהו "חשבון", כנגד כח "שלמעלה מן החשבון". ולכך כהוראה כוללת יש להתנתק מן הכל. אולם רח"ל הכלל כבר נפל מכך. ולכך על כל יחיד לברוח מן הדבר כבורח מן האש, כלשון הרמח"ל בריש מסילת ישרים, ויתר על כן. ועינינו רואות וכלות וליבנו שבור שמכניסים את העבודות לתוך מכשיר זה וכמעט אי אפשר להינצל ממנו לגמרי, וזהו דור שכולו חייב, כי כולו מחובר למכשיר זה. ואף מי שמנסה לברוח מרגיש כמעט מוכרח לצורך פרנסה וכדו' ומוצא היתר מרב להשתמש, וכך כל הדור כלה.

ד. לא, אא"כ אין שום אפשרות לראות דברים נוספים או לפורצו בקלות.