#1 הבנת הנפש [#8079]

י"ג תמוז התש"פ

שאלה:

שלום כבוד הרב,

1. שמעתי את הרב מדבר על זה שיש בנו סתירה וצריך לחיות עם הסתירה, יש לנו רצונות חיובים ושליליים יש לנו עשיה ואי עשיה תנועה והויה וכו' והאדם צריך לצאת מהערבוב ולראות כל כוח במקומו, הרב הסביר שהשלב הבא אחרי זה הוא לראות/לחיות את הנפש כהויה אחת ולא כסתירות,
אשמח אם הרב יפרט איך אפשר להכיר את הנפש כהויה אחת הרי באמת יש בנו כוחות שונים ויש דברים בנפש שצריך להבדל מהם, יש חטאים שדבוקים בנפש ואפילו אם נגדיר שכל כוח בשורשו הוא טוב עדיין יש לבושים רעים בנפש לכוח מסוים שהיא חווה אותם, יש באדם טוב ורע הויה תנועה וכו' זה ברור אבל איך אפשר לראות את כמקשה אחת, איך ההויה והתנועה מתחברות איך הטוב והרע (שאת הרע צריך לבטל) מוכרים בתוכי כהויה נפשית אחת?
ועוד שאלה איך עוברים ממצב של סתירות בין כוחות הנפש שלי לבין הויה נפשית אחת?

2. מה ההבדל בין תענוג דעת ויסוד (התקשרות), שלושתם הם כוחות של חיבור, גם על יסוד ראיתי בחב"ד שזה הכוח שמקשר את שכל התחתון עם העליון (תלמיד עם הרב) אז גם היסוד וגם הדעת הם חיבור במערכת המוחין אז מה ההבדל בין כל ה3?

3. ידוע שניצוצי הנשמה שוכנים במוח ורוב הנשמה היא מעל המוח (כלומר אני מניח שזה אומר שהיא מקיפה את המוח) גם החיה היא כח מקיף למחשבה (ובנוסף מקיף לרגש ומעשה), אז מה ההבדל במוחין בין עיקר הנשמה שמעל הראש ולכן משפיעה מבחוץ לבין החיה שמקיפה למחשבה ומשפיעה מבחוץ?
והאם החיה מקיפה רק את ניצוצי הנשמה או גם את הנשמה שמעל הראש ואז מה זה אומר בעבודת נפש?

4. אם הבנתי מהרב בכללות העולמות מחולקים להויה, רצון, תפיסה, רגש, מעשה אז שאדם עובר את ההויה הוא מגיע למעשה בעולם יותר עליון? מה זה אומר? מה אחרי שאדם חי בתודעת רצונות/הויות הוא חוזר שוב פעם לתפיסת מעשים?

5. ראיתי שהרב כותב שלתקן כל מדרגה צריך לתקן בענפים, בהיות שלה, בהתקשרותה לעליון ובהתכללותה בעליון,
א. קודם מה ההבדל בין התקשרות להתכללות?
אשמח אם הרב יסביר לי לפי 2 הדוגמאות הנ"ל
ב. דוגמא אחת- רצון מקולקל, תיקון בענפים זה לתקן מעשים/רגשות/תפיסות שנובעים מהרצון, תיקון בהיות זה בירור הרצון הטוב,
1. מה העליון?
2. מה התיקון בהתקשרות?
3. מה התיקון בהתכללות?
דוגמא שניה- תפיסת מציאות הויה פחות אמיתית. תיקון בענפים זה לתקן מעשים/רגשות/תפיסות/רצונות שנובעים מההויה הזו,
1. מה העליון?
2. מה התיקון בהיות?
3. מה התיקון בהתקשרות?
4. מה התיקון בהתכללות?

תודה רבה רבה על אור הבהירות של הרב!

תשובה:

א. כל רע מחמת שלא נכלל בשורשו דבר והיפוכו. אלא נגלה כנפרד, רע – רעוע, בלתי מאוחד עם הפכו. וזה תיקון הרע לעת"ל, ביום הוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.

עתה אפשר לתקן זאת בנפש, אולם לא בפועל.

ב. תענוג, ענג, נע-ג, תנועה מצד לצד וחוזר חלילה.

דעת, חיבור, התדבקות.

יסוד, חיבור השורש לענף, והענף לשורש.

ג. נשמה "אינה מקיפה", רק חלקה נכנס ומושג, כי היא הממוצע בין פנימי למקיף.

החיה "מקיפה". ונמצא חיה יחידה, מקיפים, נפש רוח פנימיים, נשמה ממוצע.

ד. ההבנה אינה מדויקת.

ה. התקשרות, חיבור של יש ויש. התכללות, ביטול תחתון לעליון.

רצון.

א- העליון, רצון של העליון ממנו, כגון אביו, רבו, קב"ה.

ב- חיבור לרצון הנ"ל.

ג- ביטול כל רצון הפכי מצדו.

תפיסת מציאות.

א- תפיסת מציאות של עליון.

ב- בירור המדמה והפרדתו מהמציאות.

ג- חיבור להויה עליונה.

ד- התכללות בהויה העליונה ע"י ביטול אליה כדוגמת עובר במעי אמו.

תשובה:

א. טוב שברע, "ניצוץ" טוב ברע. דבר והיפוכו, גילוי של "אור".

ב. שני צדדים של אותו מטבע, לא רק מצד התכלית אלא אחדות בעצם הויתם.

ג. אין שם ריבוי אלא כללות הפכים כנ"ל כגוף שיש בו גם ראש וגם עקב ואינו נפרד, על אף שהם הפכים.

ד. ענף ושורש, כללות החתון בעליון, יראה. דעת חיבור בין שווים, אהבה, חיבור בין שני "יש".

ה. מכחה מאיר האור שתכלית הידיעה שלא נדע, מתוך הנדע, חלק הנכנס לתוך, מגיעים ללא נדע, החלק הבלתי נכנס.

ו. מומלץ ללמוד חסידות מבוארת על מנת לקנות דקות של חילוקים. וכן ספר הערכים חב"ד.