טיפול בנוער [#8706]

א' אלול התש"פ

שאלה:

שלום הרב היקר שליט"א,
(השאלות להלן הן מזווית ראיה טיפולית ואני שואל אותן כפסיכולוג)

1. האם ההסבר הבסיסי לגבי האני האמיתי (הנפש האלוקית, הטוב) ושכל השאר לבוש וחיצוני לאני, ווזה רק לתיקון שלי וכך נבראתי לכתחילה לטובתי וזה לא אומר עליי כלום - מתאים, לדעת הרב, להסביר אותו גם לנערים בגילאי 14-20 בערך? למשל, במהלך הטיפולים קורה לא אחת שהנערים מספרים על כך שמרגישים מאוד רע ואפילו שהם רעים/רשעים ח"ו בגלל חטאים/נפילות שקורות להם ונכנסים לעיתים לרשת של היצר - עצבות - ואז אני חושב שבתור "יישור קו", היינו בתור מושכל ראשון, כדאי להסביר להם זאת היטב לפני שבכלל בודקים האם זה יושב על דברים אחרים, עמוקים יותר (תדמית על עצמי בגלל טראומה/יחס הורים/אמונות שליליות על העולם ממסרים שקיבלתי בילדות/וכו וכו) ולפני שנכנסים לנפש פנימה לבדוק ולתקן את השורש של עיוות זה (אם בכלל יש שורש, כי פעמים, כך נראה לי, זה באמת חיבוט נפשי לגבי מהות האדם ועבודת הבורא שהאדם מגיע מתוך עמקות שלו על החיים בלי שבהכרח היו שם טראומות/יחס הורי לא ראוי)?
ואם זה אכן נכון בגילאים אלו להסביר להם הסבר זה על האני האמיתי - מה כדאי לענות להם שהם מתחילים לומר גמרות שלדידם מדברות על האדם עצמו ושהאדם הוא "אדם כזה" כגון "..נבלה טובה הימנו".. "כל המתגאה מורד במלכות שמים"?
2. עד איזה גיל אין להתעסק כמעט כלל עם מידת הגאווה וכן לפתח את העצמי בלי להשגיח בענייני גאווה ואגו? נפקא מינה לטיפולים הפסיכולוגיים - מה אני מחזק אצל האדם ובאיזה אופן
3. במידה ונראה שנער מתמודד זמן רב עם עצבות שמרגישה למטפל כעצבות עמוקה כזאת ממעמקי הנפש ועיתים מפילה לדיכאון - האם המהלך הנכון הוא להיכנס עם הנער, בזהירות, לעומקה של העצבות הזו, ממש להיות בה ולחוות אותה בנוכחות המטפל עד אפילו בכי ויבובים בחדר, ע"מ לפתור אותה או בעצם לתת לרגש להגיע, מתוך הבעה מלאה ואמיתית שלו, לסיומו הטבעי ברגע שנותנים לו את המקום שלו וההבעה שלו?

תודה רבה לרב מעריך עד מאוד

תשובה:

א. כן. דברי חז"ל אלו נכונים על לבוש הנפש, ולא על עצם מהותה. "בגדים צואים" שעלינו להסירם.

ב. לעולם יש להשגיח, אולם השאלה כמה. ודבר זה תלוי ביחס לאיזון הכללי של הנפש, כמה התעצמות הגאווה תזיק. כי ניתן לתקן התאוה בגאוה, לדוגמא כמ"ש במגיד מישרים, אולם שלא יאבד את איזון הנפש.

ג. אם הינך באמת מחובר מתוך אהבת ישראל פנימית אליו, וכאב אמיתי בצערו, ניתן להיכנס אף בפעילות מצדך, "בזהירות" כפי שכתבת, ומתוך תפלה וידע איך לטפל בכך, כי רבים נשארו בנפילה ללא עלייה.