“…וְרָאָה בִּירָה אַחַת דּוֹלֶקֶת…אֲנִי הוּא בַּעַל הָעוֹלָם…” [#9239]

ה' תשרי התשפ"א

שאלה:

שלום ותודה לרב שליט"א!

ברצוני לשאול את הרב על מדרש מפורסם.

"…אָמַר רַבִּי יִצְחָק מָשָׁל לְאֶחָד שֶׁהָיָה עוֹבֵר מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, וְרָאָה בִּירָה אַחַת דּוֹלֶקֶת, אָמַר תֹּאמַר שֶׁהַבִּירָה הַזּוֹ בְּלֹא מַנְהִיג, הֵצִיץ עָלָיו בַּעַל הַבִּירָה, אָמַר לוֹ אֲנִי הוּא בַּעַל הַבִּירָה. כָּךְ לְפִי שֶׁהָיָה אָבִינוּ אַבְרָהָם אוֹמֵר תֹּאמַר שֶׁהָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא מַנְהִיג, הֵצִיץ עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר לוֹ אֲנִי הוּא בַּעַל הָעוֹלָם…”

נראה, שהמדרש אומר שהאש שבוער את הארמון היא שגרמה לאברהם אבינו להבין שיש השם ששולט בעולמו. השאלה שלי היא, למה? הייתי מבין שהארמון עצמו מראה הבעל, מישהו בנה אותו, מתחזק אותו, מנקה אותו וכו. אבל איך האש ששורפת את הארמון מראה להבעל? המדרש הזכיר את השריפה שגרמה לאברהם אבינו לתהות: האם אין בעל? והבעל הסתכל החוצה ואמר הנה אני! האם הארמון עצמו, הסדר והתוכנית שלה, היופי, לא יראה יותר שיש בעל? יותר מהאש שנשרפת באופן אקראי ללא מטרה?!

תודה הרב שליט"א

תשובה:

בניה, פעולה חד פעמית ואפשר שנסתלק [הבונה] אחר בניינה.

אולם "אש" כל טבעה שמתחדשת ונצרך לתת עוד ועוד חומר תבערה שיגרום שלא תפסיק. וזהו שראה בירה דולקת, אש שאינו נפסק ובהכרח שיש מי שנותן חומר בעירה תדיר. ולכך אמרו בלא "מנהיג", ולא רק בלא בורא.