שאלה:
א.
התשובה קדמה לעולם, ולפיכך היא יסוד העולם. שלמותם של החיים היא דוקא עם המשך התגלותם על
פי טבעם העצמי. וכיון שהטבע מצד עצמו אינו בעל הסתכלות והבחנה, הרי החטא מוכרח הוא מצד זה,
"ואין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא". וביטול עצם טבעיותם של החיים, כדי שיהיה האדם
בלתי-חוטא, זהו עצמו החטא היותר גדול, "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש". על כן התשובה מתקנת
את הקלקול ומחזירה את העולם ואת החיים למקורו דוקא בגילוי יסוד עצמיותם העליון, עולם החירות,
ועל שם כך מכנים שם ד' אלהים חיים.
א. מה הכוונה בזה?
ב. מה הכוונה טבעיות החיים ואיך חוזרים לשם?
תודה רבה
תשובה:
הבריאה יש בה נטייה לצדדים מכח החירות שבה.
כח חירות תחתון נוטה לצדדים, שורש של חטא.
אולם כארש יונק בשלמות מאור א"ס שקדם לעולם שבו כביכול יש חירות גמורה, חירות זו אינה ברת חטא. וזהו שלמות התשובה.
קטגוריות