המשך לשאלה בעניין עשרי”ת [#9417]

י"ג תשרי התשפ"א

שאלה:

אנו מודים לרב על התשובה אבל אם הרב יוכל יותר לבאר לנו.

א. הרב ענה שבעשרת ימי תשובה צריך לשוב על שורשי העבירות.  השאלה אם אדם מרגיש שקשה לו בעניין 1 שהוא לו חושב על מה שהוא עושה (אמפולסבי) ומחמת זה הוא נכשל בעבירות.  2 הרגשה שקשה לו לשלוט על עצמו בתאוות האכילה ובשאר תאוות.
מה השורש של הדברים הנ"ל ומה העבודה והתיקון.
ב. ביום כיפור אנו אומרים בוידוי אבל חטאנו עוינו פשענו.  משמע בזדון. הרי אנחנו שומרי התורה איזה עבירה אנחנו עוברים במזיד ?
ג. בעניין לבוא לכותל . אם אני מגיע לעיר העתיקה ורואה משם את הכותל. אפשר להתפלל משם  או שצריך להכנס לרחבה של הכותל . ואם כן כמה  צריכים להתקרב לכותל עצמו. והאם יש לנגוע בכותל ?
ד. יש יותר עניין לראות ולהתפלל מול רצפת הר הבית.?
ה. יש בית הכנסת שפתוח רק ביום כיפור. וזה סמוך מאוד להר הבית. האם אפשר לסמוך על הפוסקים שמתירים להיות שם ?

תשובה:

א. יקבע זמן מועט בכל יום לחשוב.

יקטין התאווה מעט, בכמות, באיכות, בזמן, וכדו'.

ב. כבר אמרו רבותינו שזה קאי על גלגול קודם או על אחרים שחייב מדין ערבות עבורם.  ובדקות, עושה דבר שהוא יודע בשכלו בבירור שצריך לעשות הפוך, אפילו אינו איסור גמור, כי בערכו זהו איסור.

ג. לגעת, נחלקו הפוסקים. לכתחילה תוך ד' אמות. אולם ראיה עדיפה ממקום שאין רואים.

ד. כן.

ה. אינני מכיר בדיוק את המקום.