שאלה:
שלום כבוד הרב,
המשך שאלה 9115
תודה רבה על התשובה , אשמח שהרב יעזור לי בעוד כמה דברים לברר, אשמח אם הרב יוכל להרחיב בנושא
מה פירוש שכל?
מה פירוש דעת?
אם הבנתי נכון "ובהשכל" שהוא שפע הנמשך מן השכל העליון זהו בעצם החכמה או שיש חילוק קצת? וזה ההקבלה חכמה בינה ודעת ,דעה בינה והשכל? מה הכוונה שפע?
"ותן בליבנו להבין ולהשכיל" אחרי שהבין מהו השלב הנוסף להשכיל הרי הוא הבין?
מה פירוש והאר עינינו בתורתך ? מהו והאר? וכיצד קשורות העיניים הרי הלב הוא המבין?
התפילה "פתח ליבי " שווה לתפילה שמתפללים "מול את לבבנו"?
לפי מה שאני מבין הבינה של הלב היא יותר גבוהה מאשר בינת המח איך זה יכול להיות הרי במח נמצאת הנשמה ואילו בלב נמצאת הרוח?
מדוע צריך גם בינה במח וגם בלב?
תמיד הורגלתי לחשוב שהמח הוא החושב הוא המבין וכו' כך נראלי בעצם חושב כל העולם אף פעם לא העלתי על דעתי שהלב מבין .. האם לאומות העולם יש בינה בלב? ואם כן מדוע הם לא יודעים זאת או שיש מהם שכן יודעים זאת ?
תודה רבה מאוד
תשובה:
שכל – חיבור חלקים, כולם בחכמה עשית, שכל מלשון שכ-ל, "עד שישוכו", לשון חיבור.
דעת – יש כמה דעות, מבדלת, מכרעת, מחברת, ומתהפכת בין שני דברים. ופעמים נקרא רוה"ק, כמ"ש רש"י. והוא מכח חיבור לשורשו, ואזי נשפע לו שכל, ונקרא רוה"ק. שפע המשכה ממקורו נמשך ומושפע לתתא.
להבין הפרטים, להשכיל, כללותם וחיבורם יחד.
והאר – הסרת העיוורן בבחינת מ"ש חז"ל, הכל בחזקת סומין עד שבא הקב"ה ופוקח את עיניהם. יש השכלה במח ויש השכלה בלב. וכן יש ראיית העין הגשמית וראיית עין השכל ועין הלב.
מול, הסרת הערלה. פתח, פתיחה כדלת הנפתחת.
בינת המח של "השגה" גבוהה מבינת הלב. אולם סתם בינה במח היא חיצונית ונמוכה מבינת הלב. יש בינה בלב לכולם. אינני יודע מה ידוע אצלם.
קטגוריות