שלב ג בחינת למעלה מהגדרה [#9684]

ב' חשון התשפ"א

שאלה:

המשך #9549
כבוד הרב שלום,
לגבי התשובה שהרב נתן: שלב ג בחינת למעלה מהגדרה, שהוא למעלה מטעם ודעת – מכאן שאם אין דעת הרי שמבוטלת תפיסת הדואליות שתופסת ומגדירה את המציאות כ”טובה” או “רעה” והאדם נמצא בתפיסה של אחד כי אין דעת מבדלת. מצד שני, על פניו זה נשמע כמו ירידה ממדרגת ה”מדבר” בחזרה למדרגת ה”חי” כי הרי עצם הנברא המדבר היא הדעת המבדלת ואם אין דעת הרי שהנברא המדבר הוא בבחינת חי (בהמה) אלא שהוא חי מתוקן ומזוכך שפועל כמשפיע ולא מתוך גחמות הנפש הבהמית, אבל עדיין, עצם כך שבוטלה הדעת המבדלת משמעה שהנברא המדבר הוא במדרגת חי ולא במדרגת מדבר. איך זה מסתדר?
תודה מראש,

תשובה:

כבר אמרו חז”ל, “ערומין בדעת ומשימים עצם כבהמה”, כי מעלת האדם לעלות הדעת ללמעלה מן הדעת, וכמאמר החכם, תכלית הידיעה שלא נדעך.

כי אחר חטא אדה”ר שאכל מעץ הדעת מעלתו היא דעת, אולם בשורש העליון מעלתו למעלה מן הדעת.