תפילין, תפילה [#9610]

ג' חשון התשפ"א

שאלה:

שלום כבוד הרב,
המשך שאלה 9392,
א.הרב דימה את השיטות בתפילין לנוסחי התפילה ולא הבנתי שהרי בתפילין נחלקו הראשונים מה ההלכה, זו מצווה שכתובה בתורה ויש סדר לכתיבתה והיא אחת, מי שסובר כמו רש''י סובר שהסדר שלו הוא הנכון והלכה כמותו ומי שיניח ר''ת לא יצא ידי חובה ואילו מי שסובר כר''ת אומר שהלכה כמותו וכו' ואילו בנוסחי התפילה כלום מודים שכל הנוסחים ''כשרים'' פשוט לכל שבט יש את השער שלו בשמיים שתעבור התפילה, אשמח אם הרב יוכל להרחיב את הדברים?
מה הרב מתכוון "וכן הוא בכל דבר" ?שלכל מצווה יש י''ב אפשרויות לקיימה ?

ב.לגבי נוסחי התפילה מדוע אין היום י''ב נוסחים? לאיזה שבטים שייכים הנוסחים שיש היום?
איך לדעת מה הנוסח המתאים לי?
אדם שמתפלל בנוסח שלא שייך לו,מה כוונת הדבר? שיהיה לו הרבה יותר קשה שתתקבל תפילתו? שיקבל פחות שפע? עוד שיש עוד דברים?
בליקוטי מוהר''ן אומר שאדם צריך לקשר תפילתו לצדיק הדור,להעלות התפילה דרך השער השייך לו , מי הוא צדיק הדור? וכיצד בדיוק עושים זאת הקישור הזה? והאם כך נהגו רבותינו?

תודה רבה

תשובה:

א. יש שורש אחד, וממנו יוצאים ענפים, וזה כל המחלוקות בכל התורה, הן בהלכה והן במנהג, כל אחד דיבר בענף אחד היוצא ומגלה את השורש באופן אחר.

ובכל דבר, ללא יוצא מן הכלל, יש תפיסת שורש – אב, ויש תפיסת ענפים, י"ב שבטים. וזהו כל מחלוקות הפוסקים בכל ענין וענין.

ב. יש יותר שינויים גדולים וקטנים. אולם אין לנו קבלה ברורה איזה נוסח שייך לכל שבט.

מי שמתפלל בנוסח שאינו שייך לו, זהו גלות הנפש, כאדם הלומד צורת לימוד שאינה שייכת לו.

ג. חלק מרבותינו נהגו כן, וחלקם קשרו לצדיק בפועל לפי תפיסתם מי צדיק הדור, וחלקם קשרו עצמם למידת צדיק. צורת ההתקשרות נתבארה בשאל לבי ח"א [תשע"ח-ט'].