הבדל בין הויה של נפש בהמית לשכלית [#9881]

ט"ו חשון התשפ"א

שאלה:

המשך שאלה 9734

שלום כבוד הרב,

תודה רבה על התשובה, אבל אדייק רק שבהבדל בין הויה של נפש בהמית לשכלית אז בשכלית לא התכוונתי לאלוקית אלא לנפש השכלית כמו שמצויינת בכתבי חב"ד (שלפי הבנתי היא נפש שהיא עדיין "יש" רק תופסת את האמת בלי הטיה של המידות),
א. אז האם שהרב מדבר על הויה זה בנפש הבהמית או השכלית?
ב. מה ההבדל בינהם?
ג. הרב ידייק אותי אם הבנתי נכון: גם הנפש הבהמית של ישראל היא טוב (כל קומתה מהויה עד מעשה) ולכן לא יצא ממנה משהו נגד רצון ה' נכון? וכל ההטיה נגד רצון ה' נובע מהלבוש של ג' קליפות שהתערבבו איתה
ד. שהרב אומר שהדימיון הוא חלק מההויה, אשמח אם הרב יפרט לי איך בתפיסה הזו נפש האדם צריכה להגיב לדימיון? כי הרי לבטלו זה להתכחש לזה שהוא חלק מההויה

תודה רבה

תשובה:

א. בכל עולם יש בערכו הוי"ה.

ב. הויה דאותה מדרגה.

ג. כן. לשון התניא (פרק א) כי בישראל נפש זו דקליפה היא מקליפת נוגה שיש בה ג"כ טוב. ושם (פ"ז) לפעמים שהיא נכללת בשלש קליפות הטמאות, כמ"ש בע"ח שער מ"ט ריש פ"ד.

ד. להכיר שהוא "דמיון" ולא לערב דמיון עם מציאות כפשוטו, וזהו דעת דהבדלה. ודעת דחיבור שמכיר הדמיון חלק מן ההויה.