שאלה:
לכבוד הרב שליט"א
מאז עומדי על דעתי הטריד אותי טעם וסיבת גדולי הדורות שמנעו את הצאן מלעיין ולחקור בדרכו של בעל החובות הלבבות,
וגם דיברתי על כך בגילוי עם כמה וכמה אנשים - ולצערי אף אחד לא הניח את דעתי,
לאחרונה נחשפתי לשיעוריו הקוליים של הרב, ושמעתי גם קראתי את חלק מספריו -
וכמדוני שעמדתי על המהלך שהרב מלמד דרך של פשיטות וירידה למעמקי הנפש,
ואע"פ שבטבעי הנני נוטה יותר למחשבה וחקירה מכל מקום מצאתי טעם בשיעורי הרב בגדר של 'מזה ומזה אל תנח ידך'
והיום האזנתי לשיעור בשער היחוד פרק ג' ד' - ושמעתי שוב את טיעוני האוסרים לחקור והם שתים א. שיש איסור להעלות על הדעת את חקירת 'אם הוא' - בגדרי 'ולא תתורו'. ב. סכנה.
ורציתי להעלות לפני הרב את מחשבותי על הטענה הראשונה זהו ענין עמוק בנפש שהרי כיון ששכל האדם יש בו כח של כפירה
וכנודע כך מספרי הרב וגם מן המציאות א"כ החקירה היא לא עם אותו חלק בשכל שכבר הסכים ויודע את מציאות הבורא.
על הטענה האחרונה, הנני נבוך מאוד בגדריה מצד שתי סיבות: א. מעולם לא ראיתי ולא שמעתי על אדם שלמד ביסודיות את שער היחוד בחובות הלבבות ובעקבותיו יצא לתרבות רעה.
ב. הלוא מספרי החסידות ראינו מאות שיצאו לתרבות רעה, כדוגמת חב"ד שאלפים ממנה מזלזלים בחוקי הצניעות, או בשאר מצוות מכח סברתם בביטול המציאות. גם בברסלב שמיטב המחנכים מונעים את תלמידיהם מלהתקרב לשיטתם מחמת הסיכון שטמון בה, גם בשאר מהלכי החסידות עדיין יש סיכון על שמירת גדרי ההלכה כקריאת שמע בזמנה ועוד.
גם בדרך המוסרית כבר יצא החזון אי"ש בביקורת יקרה, לא במגמה לבטלה אלא לישרה.
א"כ, לכאורה צריכים ללמד את שער היחוד בדרך נכונה, אבל למנוע תלמידים ממנה, קשה לי מאוד עם האופציה הזאת.
תשובה:
א. החשש שמא לא ידע להבדיל בסכינא חריפא, ויתפשט מעבר לשיעור הנכון במקום השכל, וזהו חשש המצוי. וזה ברור לכל מבין בכוחות נפש, כי אי אפשר לצמצם כמ"ש בריש ברכות לח"ד מ"ד, שמשה אמר כחצות, וכן בדוד.
לא ראיתי ולא שמעתי אינו טענה, מנין לך מה ראו החוששים בדורות עברו.
ויתר על כן, מפורסם בשם ר' חיים מבריסק, שיש חשש שילמד החקירה וימות לפני שיגיע לתשובה.
ב. בטל דעתך לדעת גדולים, זהו ראשית ההסתכלות. יש הבדל בין טעות פרטית בזמן ק"ש וכדו', לטעות באמונה שנעשה "כופר". כן אמרו רבותינו.
ובעומק, בכל דרך יש סיכון, כפי שכל בר דעת יודע ורואה, השאלה מה הסיכון, וכמות הסיכון, ומה תוצאות הסיכון או הכשלון ח"ו.
קטגוריות