כוונות ברסלב [#10349]

כ' כסלו התשפ"א

שאלה:

שלום וברכה!

ידוע שרבי נחמן מברסלב הורה לתלמידיו לא לכוון ע”פ סוד בתפילה (אלא אם כן הכוונות הם בגדר פרוש המילות של אותו אדם).

בתור חסיד ברסלב שרוצה לציית לרבי נחמן אני רוצה לדעת, כיצד יש רבנים בחסידות ברסלב שעוסקים בכוונות וביחודים. ואף מדריכים את תלמידהם לשאוף לכך.

וכמובן מה פנימיות כוונתו של רבי נחמן, והאם זה הדרכה כוללת וכו’

שאלתי נובעת מרצון אמיתי לברר את העניין. בפרט שגם אני משתוקק להגיע לעבודה מסוג זה (בבוא הזמן כשאהיה ראוי).
תודה!

תשובה:

עומק הדבר לדבוק ב”פשיטות”, תמימות, אין. בחינת והחכמה מאין תמצא, “ליגמר”, והעדר ליסבר, לא בעיקר מתוך התבוננות רבה, אלא מאין תמצא. כי תורתו בבחינת “חכמה”, ולא בינה. והבינה הנמצאת שם היא בבחינת הבן בחכמה בעיקר, היפך “חכם בבינה”. וכל זה אף בעצם לימוד הכוונות.

ויתר על כן בכוונה בתפלה, שכולה פשיטות כדבר איש אל אביו, שעיקרו עבודה שבלב ולא עבודה “שבמח”. ומי שהכוונות נמצאים ב”מוחו”, אין לו לכוון. אולם מי שנמצאים “בלבו בפשיטות”, אצלו זהו עבודה שבלב, בחינת “יכוון לבו”.