בעניין השבטים ועניין אמונה בילודה [#10466]

ד' טבת התשפ"א

שאלה:

שלום הרב,
רצינו לשאול ב' שאלות את הרב.
א. אני אברך נשוי כשנה ובמהלך רפואי מסויים של הגברת נמצא שאינינו יכולים להביא ילדים כתוצאה מחולי מסויים בגופה,
ומצד אחד האישה מאוד רוצה ילדים וכן רוצה לטפל וכו', ואני אישיתי פחות לחוץ אע"פ שזה אמור להיות יותר מעניין אותי כי עלי מוטלת המצווה של פרו ורבו,
אבל באמת אני מרגיש לכאורה שאני מאמין שהכל מהשם ואם מגיע לי מגיע לי וחוץ מתפילה והשתדלות מועטת בלבד של בדיקות ושאר דברים מינימליים אני לא חושב שמוטל עלי לעשות משהו, כמובן שמאידך האישה לוחצת לעשות יותר ויותר מכל השתדלות ולחפש ברכות מכל מיני רבנים גדולים וכו' אבל השאלה שלי היא,
איך אני יכול לבחון את עצמי האם אני באמת בוטח בהשם שהכל לטובה או האם אני סתם מתנער מכך ואדרבא, אולי זה בא ממידה לא טובה ואני לא באמת בעל אמונה בזו הדרגה?

ב. בעניין הפרשה ראינו ב' פעמים שהתורה מעידה שהאחים שנאו את יוסף, ותמהתי לרגע, וכי יעלה על הדעת שכאלו קדושים ישנאו? וכי הכל מהשמיים? הכל בהשגחה פרטית מדוייקת ומושלמת, אם אנחנו קצת מבינים זאת, איך הם כאלו קדושים לא הבינו חלילה? ובאמת ראיתי באחד החומשים המובארים שכותב שכתוב במפרשים שניטלה מהם הבחירה וכל זאת בשביל להביא את עם ישראל לתהליך של שיעבוד מצריים ובניית עם ישראל וכו'. ובאמת נשמע תירוץ טוב אבל השאלה שלי היא:
"הכל משמיים חוץ מיראת שמיים" - איך אפשר לומר שלקחו בחירה לאחים? הרי זה דבר שתלוי באדם מדוע לכאורה לקחו להם את הבחירה? (וכי חסר לבורא עולם חלילה דרכים כן להוריד את עם ישראל לשם ולבנות אותם?)
*ועוד אם אפשר לשאול האם יצאו לרב כל סדרת 'דע את' שנמצאים באתר ובקול הלשון בספרים?

תשובה:

א. הדרך השורשית היא לבדוק את מדרגת האמונה בשאר חלקי הנפש, ולראות אם יש קו משווה שנראה פחות או יותר דומה לזה שבענין הילודה. אם נראה שאינו שווה, היינו שבשאר החלקים יש פחות אמונה, ובענין זה יותר אמונה, יש לחשוש מאוד שאינו אמונה אלא סיבות אחרות.

ב. כמו שבגאולה הכביד ה' את לב פרעה, וכתבו חלק מרבותינו שניטל ממנו הבחירה, כן שורש הגלות נעשה בהסתלקות הבחירה. הגלות והגאולה מאותו שורש.

חלק כן וחלק לא.