כניסה נכונה ללימוד קבלה [#10363]

ד' טבת התשפ"א

שאלה:

שלום כבוד הרב,

ראיתי שהרב כתב שכניסה נכונה ללימוד קבלה דורשת לימוד אוצרות חיים, עץ חיים עם מפרשים ופתחי שערים.

1. בן איש חי
א. למה הרב לא מציין את הספר של הבן איש חי דעת ותבונה שגם עושה הקדמות לקבלה?
ב. איפה היחס שלו או המיקום שלו בלימוד הקבלה לשאר ספרי הקבלה של המקובלים האחרים?
ג. מהי דרכו/שיטתו?
ד. אחרי שהרב סידר לי את המיקום של הספרי קבלה של הבא"ח, מהי הדרך הנכונה ללמוד את ספריו? (מבחינת סדר ועל מה לשים דגש בלימוד)
2. ספר תורת חכם ר' חיים דילהרוזה
א. מה היחס של בכניסה ללימוד הקבלה?
ב. מהי שיטתו?
3. הרב רשם באחת התשובות שלרש"ש יש מהלך פנימי בקבלת האר"י, הרב יכול להסביר מה המהלך? שהוא לא רק הפרטים והחשבון שנראה בחוץ
4. האם הרב יכול להסביר למה דרכו של בעל הסולם היא מהלך שונה בקבלה ולא לפי הדרך של האר"י אע"פ שהוא מבסס את כל תורתו על תורת האר"י וממשיכו רח"ו? ולמה שונה דרכו מדרך הרב קוק שהמשיל את הקבלה לגאולת עמ"י או הרמח"ל שהמשיל להנהגת ה' או החסידות שהמשילה לנפש?

תודה רבה מאוד!

תשובה:

. א. הקדמותיו רחבות וארוכות, וכן מעורב בהם ידיעות רבות שאין הלומד המתחיל יודע ומבינם. ואילו היה לכך עריכה של בן דורנו שיסביר ויבאר הדברים, היה יותר בנקל.

ב-ג. אין לו ספר שמסביר כסדר את העץ חיים, ספרו בנוי חלקו הגדול על ליקוטים, וחלקו תוספת נופך ביאור, או קושיא ותירוץ. החידוש הגדול והשורשי ביותר בספרו, נמצא בסוף סימן ד', שחידש שהמקום שבו אנו נמצאים לא היה בו תחילה אור א"ס, ונסתלק, אלא נברא חדש מאמר פיו ית"ש. וא"כ כולנו בתוך "מקום מחודש". והוא דלא כל רבותינו שנחלקו האם הצמצום כפשוטו אם לאו. ולשיטתו יש ניתוק מאור א"ס, כי לא היה כאן מעולם. והבן מאוד מאוד מאוד.

ד. אחרי לימוד אוצרות חיים אפשר לחזור וללמוד דעת ותבונה.

  1. א. יש ללומדו באחרונה ממש.

ב. נכתוב נקודות שורשיות בקצרה.

א. חידש שלשון הרב אינו בדרך דקדוק כמו שלמדו רוב חכמי ספרד, אלא הרב סתם דבריו ולא פירשם על מנת להעלים. ויתר על כן פעמים כתב ההיפך בכדי להעלים. ומכח כך נעשה פתח עצום ונורא לחדש שלא כלשון הרב, ופעמים היפך לשונו.

ב. האריז"ל דיבר בכללות יותר, הרש"ש בא ופירט הדבר לחלקים, ופירט את ה' המדרגות השורשיות לכ"ה, ועוד. התורת חכם דורך בשיטת התפרטות יתירה מכך. וחלק גדול ממהלך דבריו בנוי על התפרטות יתירה זו.

ג. תורת הערכין. ששורשה בתורת האריז"ל, וחידדה הרש"ש. והתורת חכם הרחיב והעמיק בה ליישב סוגיות רבות.

  1. נתבאר ביסודיות בשיעורים על הקדמת רחובות הנהר לרש"ש.

ובקצרה. תורת האורך והעובי, והחלפת אורך בעובי. וכן שתמיד נצרך לכוון בהוויות המנקודות, ובלבושי כל צמ"א. והבן שיסוד זה שורשו כי תורת הרש"ש בסוד "הכלים", והכלים הם בחינת כל צמ"א. כלים – לבושים, צלמים, מוחין, אורות.

ועוד גילה את א"ק ביתר בהירות, כיצד יש א"ק בכל מדרגה, ואיך כל דבר אנו מחזירים לשורשו בא"ק.

  1. תורת בעל הסולם היא "אור חוזר" של תורת האריז"ל, ולכן נוצר מבט שונה מפשטות לשון האריז"ל שדיבר באור ישר.