עתיק-אש ואריך-מים ביחס לעבודתנו השתא [#10471]

ד' טבת התשפ"א

שאלה:

יש תשובה של הרב [7723] שבו הרב מבאר הדרך שנתבאר בשיעוריו שהם ע"פ תפיסת העתיק שהוא במקביל ליסוד העפר העליון, וכשעתיק יורדת לעולם התחתון נקרא כתר, שהוא במקביל ליסוד הרוח העליון, ושבתוך הכתר יש כתר עליון שנקרא עתיק ויש כתר תחתון הנקרא אריך, ואריך במקביל לקו הימין, חסד, יסוד המים, ואילו עתיק במקביל לקו השמאל, גבורה, יסוד האש.
(א)האם זאת נאמר שהצד הנוקבא שהוא עתיק, אש, צמצום, נעשה מובדל מן המים-אריך-חסד, ועל כן זהו הסיבה שהתורה אומרת לנו לבחור לאזן האש-גבורב שלנו עם מים-חסד? והאם כוחות אלו במקביל לאדם וחוה קודם שאכלו מהעץ הדעת?
(ב)ואם כן, האם זהו הסיבה למה יש לנו רצון חזקה במקון ה"אריך" ע"י אכילה מהעץ הדעת שגרם לנו לבלבל ה"מים דדוכרא" של מים-חסד-אריך?
(ג)והאם זהו סיבה למה אנו מצווים להדמות מידותינו לי"ג מידות של הקב"ה?

תשובה:

א. כן. כוחות אלו היום באדם כבר קודם חטא עץ הדעת.

ב. כן.

ג. י"ג מידות רחמים, הארת דיקנא קדישא, ששורשו מוחא סתימאה דאריך.