האם יש מין לנשמה? [#10182]

ה' טבת התשפ"א

שאלה:

כבוד הרב שליט”א.

תודה רבה לרב על
התשובה הקודמת ועל המהירות. אנחנו מאוד מודים לרב. ממש!

יש לי עוד
שאלות. חלק שאלות כלליות, וחלק שאלות פרטיות, אבל קשורות ביניהם.

1.
האם יש מין לנשמה?

1.1.
האם הנשמה היא זכר או נקבה? או גם וגם (ואם כן האם בחצי-חצי? או
באחוזים שונים), או לא זה ולא זה אלא משהו אחר? האם יש לכל הנשמות אותו “מין”,
או יש נשמות כך ונשמות כך? האם יש לזכר נשמה זכר ולאישה נשמה נקבה?

1.2.
האם יכול להיות שיש נשמה נקבה בתוך גבר או הפוך : נשמה זכר בתוך אישה?

1.3.
האם יכול להיות שגבר היה בגלגול קודם אישה, או להפך שאישה הייתה בגלגול
קודם גבר?

2-מה זה בעצם “זכר” ומה זה בעצם “נקבה”? איך להגדיר
את ה-2 סוגים האלה, את העצם של כל אחד?

3-מה הפשט של הברכה של כל בוקר “שלא עשני אישה” ?  ולמה לא אומרים “שעשני איש”, או לפחות
“שעשני כרצונו” ? מה העומק בברכה הזו ?

4-למה לבורא עולם משתמשים בלשון זכר ולא בלשון נקבה? האם מפני שיש לו
מידת הגבורה, מידת הדין, הרי יש גם לו מידת הרחמים, כוח עצום לתת ? הוא גם כאילו
“הוליד” אותנו, וזה דומה לתכונות של אישה?

5-מה לסיבור,
ואולי לומר, כשילד קטן (בן 5) משחק עם בובות של אחותו, לובש תכשיטים של אחותו או
של אמו, לובש נעליים של אמו, וכו’?

– לנתק וזהו, יש איסור “לא תלבש”? ו-או לתת לו לבטא איכשהו
את זה, אבל בצורה אחרת? ואם כן, באיזה צורה? איך? איך לתפוס את זה, ואיך ללבות ילד
כזה?

– או אם זה קורא רק מידי פעם, לא לעשות מזה סיפור, כדי לא לשים דגש
ולגרום דווקא הפוך ממה שרצינו ?

6-מה אנחנו בתור הורים צריכים לתקן אצלו ואצלנו? על מה לעבוד?

7-האם יש “מצוה” לגבר להיות “זכר” ולאישה להיות
“נקבה”, להיות ולהתנהג לפי ההגדרה של הרב נתן בתשובה לשאלה 2? האם יש
“מצוה” לחנך בן להיות “זכר” ובת להיות “נקבה”?

8-הבן הזה נוגע בידיים ומאוד צמוד לשני. הוא מחפש הרבה קשר גופני עם
השני עם ידיים, רגליים ומתקרב מאוד קרוב לשני כדי להיות צמוד לשני. האם זה קשור
לעניין הראשון או לא? מה לעשות בפועל? האם צריך לטפל בזה, להביא אותו למטפל (מטפל רגשי,
פסיכולוג או משהו גומה)?

בכבוד רב.

תשובה:

א. יש זכרים ויש נקבות, וכל נשמה מתפרטת לחלקים רבים, ניצוצות. ומספר החלקים אינו שווה בין זכר לנקבה. ובפרטות, יש זכר ונקבה, ובזכר יש זכר שבזכר ונקבה שבזכר, ובנקבה, זכר שבנקבה, ונקבה שבנקבה.

ניצוץ או עיבור נשמה כן. אולם לא נשמה גמורה על דרך כלל.

לא. אולם יכול להיות שינוי מנקבה שבזכר לזכר שבזכר כנ”ל.

ב. זכר, זך-אור. נקבה, נקב-ה, כלי קיבול.

ג. עשני כרצונו, סוד ההשתוות. שלא עשני אשה, סוד השינוי. זכר בחינת הדרגה – שוני. נקבה, ביטול – השתוות. זכר – יושר – הדרגה. נקבה – עיגולים – השתוות.

ולכך “שלא עשני”, הדרגה. לעומת שעשאני כרצונו – השתוות.

ד. כי כביכול כולו נתינה כזכר, ואינו צריך לזולתו כנקבה.

ה. כיוון שיש אחות בבית ורוצה להידמות לה, אין לחשוש על העתיד. ככל שגדל בדעתו, יש מצות חינוך להסביר לו את האיסור ואת הצורך לפרוש.

ו. אין צריך תיקון בפרטות בענין זה.

ז. אין “מצוה” בגדרי דין.

ח. בעיקר להתפלל, ולתת הרבה חום וחיבוקים.