הגדיר את המציאות כטובה #2 [#10561]

ה' טבת התשפ"א

שאלה:

לגבי תשובת הרב לשאלה מספר 9549

יש ג’ מדרגות, ועל האדם לעלות מלמטה למעלה, שלב אחר שלב, ולא לדלג.

א- טוב ורע.

ב- כולו טוב.

ג- למעלה מהגדרה, שהוא למעלה מטעם ודעת

ברשות הרב אבקש להבהיר שתי נקודת לגבי תשובת הרב בעניין מדרגה ג:

  1. האם מדרגה ג מבטלת את תפיסת “טוב ומיטיב” או שעדיין ניתן לומר טוב ומיטיב? הרי אם נאמר טוב ומיטיב הרי זו בחינת הגדרה ולא מלעלה מהגדרה?
  2. האם זה עדיין בגדר טוב ומיטיב אלא שאין זו הטבה הניתנת לתפיסה במוח הנברא ולכן אנו אומרים מעל טעם ודעת?

אודה לרב אם יוכל לענות ולהבהיר את שתי השאלות שקשורות אחת בשניה.

בתודה מראש וחג חנוכה שמח לרב ולכל בית ישראל,

 

תשובה:

זהו למעלה מכל הגדרה. אולם ממנו מתפשט הגדרה, הגדרה של טוב ומיטיב עליון בלתי מושג, ויותר לתתא, מושג.