הסבר בספרי מהרח”ו [#10401]

ה' טבת התשפ"א

שאלה:

הרב שלום,

הרב מהרח"ו מבאר כיצד הייתה יציאת האורות וכיצד נבנו כלים במהלך ההשתלשלות, אולם תוך כדי עיון יצא לי להבין שהרב מדבר לעיתים בבחינה של "חייב היה לקרות" אותו דבר מבחינה "הכרח" ולעיתים דברים שקרו בעשיה "מכוונת" של המאציל (למשל העלאת האורות בפנימיות א"ק מכיוון שלא היה מי שיעלה מ"ן).
ואז לרוב כשלומדים את דברי הרב, נראה לנו שהכל היה כביכול מוכרח לקרות בצורה שקרה, למשל שאור האזן יעבור בצדדי א"ק ויפגש עם שאר האורות רק בשיבולת הזקן.
אבל נראה לי בס"ד שהסיבה שאנו חושבים על דברים כמוכרחים בדברי הרב באה מהתבוננות שגויה! כשאני יודע שיש אוזניים בצדדים אז ברור לי שכך חייב להיות גם למעלה, ואני כלל לא מעלה על דעתי שאין שום הכרח שהאזניים יהיו בצדדים אם לא הבורא שעשה כן. אמנם יש לשאול, האם זה באמת הכרח? ההפך הוא הנכון! לי יש אוזניים בצדדים בגלל שכך מצטייר בעולם העליון ולא להפך! ממילא כשהשם קבע שהאזניים יהיו בצדדים מה שנולד מכך הוא המוכרח...(כגון שאור האזן בצידי הפנים)

השאלות:
1) למה כתבי הרב כתובים בצורה שלכאורה "מסתירה" מה השם כן עשה ומגלה רק את ההכרח שקורה, כשבפועל ה"הכרח" נולד רק כי השם עשה לפני כן פעולה שגרמה לזה.
2) מהי ההגדרה המדוייקת של "כלי"? (מסברה: כלי = כל י', כלומר מה שיכול להכיל י"ס של המתקבל בתוכו
3) האם יש תשובה לשאלת "למה השם ברא את האזניים דווקא בצד"?

בברכה

תשובה:

כי אינו עוסק ברצון כפשוטו, כתר, אלא בהלבשתו בחכמה. ובחכמה מוכרח הכל לפי הרצון.

נמסר מערכת שיעורים עכשיו בחודש כסלו, בלבבי פדיה עבודת ה', ערך א-ך, ר"ת אור כלי. וכן נתבאר בשיעורי עץ חיים למתחילים, עיגולים ויושר, ענף ב', ועוד מקומות.