לימוד עיון-בקיות [#11155]

ה' שבט התשפ"א

שאלה:

מורי ורבי שליט"א
אני לא באמת מוצא מילים בכדי לתאר את עומק ההודאה שיש לי כלפי הרב שליט"א. תשובת הרב הקודמת על קניית רכב הייתה עדינה וחכמה... מרגיש שלא רק 'מביאו לחיי עולם הבא', אלא גם לחיי העולם הזה ממש...
ברשות הרב - שאלה אודות צורת לימוד הבקיאות:
הנני אוהב את העיון, אבל גם מבין שדרוש לו כלי (כלשון הרב), והוא ידיעת הש"ס. הבעיה היא שאני, לצערי, פחות מחבב את הלימוד הבקיאות, ובפרט את הפרט... והיינו, את כל השקו"ט שהגמרא מביאה מהכא להתם, ואת יתר הפרטי פרטים. זה לצערי מכביד עלי.
חשבתי לעצמי כי באופן ראלי אין לי עתיד לדעת את הש"ס, אלא אם כן אקצץ את הקושי העיקרי והוא הפרטים, אלמד היטב את נקודת המרכז שבכל סוגיה (דין כללי וטעמו / מח', טעם ונפק"מ), ולא את כל יתר העניינים שילמדו על ידי בפשטות ובמהירות. בכך, לימוד הבקיאות יהיה קל, מהיר ומשמח. אני גם נוטה לחשוב שלאחר סיום הש"ס באופן הזה, חיבורי ללימוד הבקיאות יתעצם, ואולי אז אלמד יותר את פנים הסוגיה על כלל הסתעפויותיה.
השאלות הם: 1. האם הרב ממליץ לי ללכת בדרך זו? 2. האם נכון מצדי להמליץ על דרך זו לאנשים המתקשים כמוני בלימוד הבקיאות? 3. מהי דרכו המומלצת של הרב לאנשים כמוני, באם הרב אינו רואה באור חיובי את השיטה הנזכרת?

בכל הכבוד הראוי
ובתפילת "יפוצו מעיניותיך חוצה"

תשובה:

א. כן.

ב. להמתין שאתה תתחבר לכך באופן פנימי עמוק.