#14 הבנת הנפש [#11552]

ו' אדר התשפ"א

שאלה:

המשך שאלה 10533

תודה לרב על תשובותיו עד כה, אשמח לדיוקים קטנים בנושא ההויה והתייחסות לבריאה:
1. הרב אמר שההויה היא למעלה ממקיף ופנימי ורק בלבושים היא מקיף/פנימי (כולל היחידה שהיא מקיף), מצד שני בתשובה קודמת הרב כתב לי בנוגע להויה "שם סוד “יחידה”, מקיפה לכל ב”שווה”, כמ”ש באריז”ל.", הרב יכול לחדד ולפרט לי יותר אז מה ההבדל בין יחידה להויה? הבדל בהגדרה והבדל בכוחות נפש
2. הרב אמר לי שאחדות בחב"ד זה הויה פשוטה אחת אך כל הפרטים קיימים בה כי אחרת שללנו תורה ומצוות, שאני מסתכל על זה ברמת ה"אני" הפרטי אז אני מבין שאם אני עושה רצונו (בפרטים) אני ממשיך "אותו" ואם לא אני לא ממשיך, בעוד שלפי הרב ההויה לא נמשכת ולכן בין אם אני עושה רצונו ובין אם לא ההויה פה רק אם אני מקיים תורה ומצוות אז אני חווה את התראות ההויה (של נשמתי או של הבורא) ואם לא היא בהסתר ממני, האם הבנתי נכון?
3. האם זה נכון להגיד שכל מה שיש פה מבחינתנו הוא רק תודעה (לכן הגוף הוא בעצם עיבוי של תודעה)? אשמח מאוד אם הרב יפרט ויחדד לי את ההגדרה הנכונה ולא רק יענה לי בכן/לא (כמובן בבורא כלעצמו אין שום הגדרות)
תודה רבה !

תשובה:

א. כביכול יש להויה "ראש" ו"גוף". "הראש" בלתי מתלבש (בחינת ג"ר, רדל"א דעתיק), ונגלה כעצם ההויה. ה"גוף", מתלבש, ומקום התלבשותו בבית.

שם "הויה" ביחס לעצמה. שם יחידה – ביחס לזולתה, התלבשות.

ב. כן. זהו הבדל בין תפיסת "המשכה", לתפיסת "גילוי".

ג. כן. זהו סוד הדרוש היסודי של המהרח"ו, "דרוש הדעת". ובו מתבאר שכל הבריאה בסוד שלש, חכמה – בינה – דעת. מוחין וכל השאר אינו אלא התראות של המוחין.