בילבול מרוב ידע על הנפש [#12068]

כ"ב ניסן התשפ"א

שאלה:

בס״ד בקצרה מאוד . לא גדלתי בעולם החרדי אבל נכנסתי לישיבות בגיל 18 ואכן זה חלק מבנית האישיות שלי פיתחתי קושי עם המסגרות הרגילות היה לי מאוד קשה נושה הנישואין עד דחף אותי ללמוד הנפש ביותר עומק מספרי מוסר בתכלית להגיע לאחדות . הייתי מאוד מחובר ללמדות שבישיבות אני חושב ששורש נשמתי בחכמה היתחלתי להיתעסק ברמח"ל, בבעל התניה ואחרי זה בחכמת הקבלה עצמה .
עד שגיליתי ספרי הרב על הנפש למדתי בעיון רב הדברים ובפרט גם שיעורים על עץ חיים ועל הקלח שאירו עיני מאוד
הבעיה שמאז פרשתי מהמסגרות כדי לעיין כמו שצריך וכמובן לא היפסקתי לימוד הגמ׳ בעיון רב רק שחילקתי את זה בשתי סדרים ועכ״פ ישבתי בבי״כ ולא לבד .
עד שהיגעתי לאיזה משבר בנפש חזק מאוד חרדות ודיכאון לחץ בלי סיבה ברורה . אני מזהה שבעיקר הייתי הרבה לבד ויש לי הרבה ידע אבל הרוב נמצה רק בשכל .
הרבה פעמים אני חושב שמדרגת נפשי מאוד נמוכה ואין לי נקודת לשמה אני רק דואג לעצמי לרוחניות שלי אני לא חיי בהוה וכן על זה הדרך מחשבות כאלו .
לא רוצה לאריך השאלה היא כך . אני היתקדמתי ביחס לרגשות שליליות על ידי עבודה על המחשבה וכן אני דבוק בנקודה שהטוב בקרבי ואין לחפש מחוצה לי וצריך לחפש בלבי את ה׳ ית׳ כמו שהרב מאריך בדע את עצמך ודע את היותך ואני רואה שהתקוה היחידה היא לשוחח איתו ית׳ .
עכשו בנקודה מעשית מה עלי לעשות לחפש מסגרת שאנשים לומדים פנימיות בצורה לחזק עומק האמונה למרות שאני לא מצתי חוץ מאלו שלומדים לשם כונות . או לא אני סתם חוזר למסגרת רגילה ואעזוב לימוד הנפש בעומקה . או אולי עלי לחפש משהו אחר כי עיקר הבעיה שאני שקוע בעצמי ובעבודה רוחנית שלי ואני מרגיש שזה גופה המסך ביני לבינו וראיתי שהרב מדבר על זה בכ״מ .
איך אז אפשר לצאת מדאגה לעצמי כשהיא בעיקר רוחנית , ושכל החיות שלי נמצה בלימוד עד כדי שלא נתתי הרבה מהעולם הזה לנפשי . עכשו אני עדיין במשבר לא לומד כ״כ אני במסגרת חלושה מאוד בלימוד רק שהם דוברי צרפתית כמוני ויש קצת היזדהות מצד נפש הבהמית . אני בין כה לא לומד הרבה יש לי לחצים אני מנסה להיתמקד על למצוא ה׳ בקרבי מה הדרך לתפוס הלא לשמה חזק להיתענג על ה׳ ? ליתו רוגע לנפש של בעל תשובה כמוני שהיתפוצץ? לחזור ללבד? לנסות ליתן באיזה צורה שיהיה ללמד וכדומה? כי הכל בשכלי ואני לא מוציא בנפשי שום דבר לפועל . איך לחזור לפשטות מצד אחד בעיטיות ומצד שני נפשי דורשת עומק החכמה בין בגמ׳ בין בפנימיות מצד שלישי נפש הבהמית צריך קשר חברתי. לצאת לעבוד לעריך את החיים?
סליחה על אריכות. תודה

תשובה:

כדאי ללמוד לפחות חלק מהזמן בכולל "הלכה" למעשה.

וכן ללמוד בנחת, ולהוציא לפחות חלק בפה דייקא. וכן לקרוא בקול ובנעימה ובניגון.

[זהו המשך לתשובה 12070]