טיפול [#12562]

ב' סיון התשפ"א

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
אני עוסק בטיפול, ורציתי לשאול בנושא הבא:
אדם שבמשך ילדותו חווה קושי רב, ובעיקר מערכות יחסים אלימות עם הוריו ועם אחיו - ובמהלך העבודה הטיפולית התגלה שכתוצאה מכך גיבש תפישה וחוויה פנימית שהעולם הוא מקום מסוכן.
כך הוא חווה כל מערכת יחסים, כולל 'מערכת היחסים' עם הקב"ה.
בעברו, נהגו איתו בכל דבר בחומרה רבה (מבלי להיכנס לדיון אם כך היה או לא, אלא שכך הוא חווה את הדברים) וממילא הוא 'מצפה' להתנהגות דומה מכל הסובב אותו - גם מד'. לטענת אותו אדם, בבית בו גדל נהגו איתו בחומרה יתירה מבלי פרופורציה למעשיו, מעבר למה שלכאורה היה 'מגיע' לו. כתוצאה מכך, פיתח תפישה וחוויה דומה כלפי הקב"ה, שידון אותו מבלי פרופורציה (ח"ו). כעת אנו מבינים, שבאופן זה לא ייתכן כמעט שיוכל להתפתח כראוי לו בעבודתו ית', שהרי הוא חווה את ד' באופן מסוכן.
ניסינו לפתח בו מבט על החסדים שעושה עמו ד', אך הניסון לא צלח. לאחר התבוננות עלה כי הוא חווה גם את טוב ד' באופן מסוכן, בבחינת 'משלם לשונאיו על פניו להאבידו' ח"ו או באופן מנוכר - כך שאינו שואב מכך כוחות. ככלל, ניכר שהוא 'פיתח' את תודעת הדין והעונש, וזו עיקר חווייתו את ד'.
שאלותיי הן:
1. האם ההקבלה שאני עורך נכונה? האם חוויות הילדות, בעיקר מצד המשפחה הגרעינית, מקרינים לתפישה של האדם את הקב"ה ואת החוויה שלו מולו?
2. אם כן, נמצא שעיקר מצוות חינוך המוטלת עלינו היא בניין מערכת יחסים מטיבה עם הבנים והבנות. מה דעת הרב בנושא?
3. האם נכון להניח שאם אדם חווה את הקב"ה כמסוכן, לא יוכל להתקרב אליו, וחובתו לטפל בזה בראשונה - אם ברצונו להתפתח בעבודת ד'?
4. האם נכון יהיה לנסות 'להוכיח' לו שהוא 'טועה' בתפישה ובחוויה שלו את ילדותו ואת מצבו בהווה, או שאין כל טעם בכך? אם כן - כיצד?
5. האם ישנה דרך בה יוכל אותו אדם לפתח מערכת יחסים אחרת עם ד'? הרי, את הנעשה אין להשיב.
6. כפי שציינתי, כך הוא חווה מערכות יחסים נוספות בחייו, כולל זו הזוגית. האם עבודה באחת ממערכות היחסים תוכל להקרין למערכות יחסים נוספות?

תודה ותזכו למצוות!

תשובה:

א. חלקית, אולם ישנם עוד חלקים.

ב. כל דבר מורכב מחיצוניות ופנימיות. בחיצוניות יש לחנך לעשייה בפועל, מתוך פנימיות של מבט והרגשה של טוב, של הטבה.

ג. כן. אולם פעמים יש בעיות חמורות מכך, שנצרך לטפל קודם.

ד. הכיוון לחפש את הצד החיובי, היכן הוא מוצא בעולם נקודה של הטבה, ובהכרח יש לפחות נקודה אחת כזו. ומשם להתחיל לחוות את הטוב, ולהרחיבו לחלקים אחרים. סוד העבודה הפנימית, הרחבת נקודת הטוב "הגילוי" שבאדם.

ה. יש מערכת של טוב, ויש מערכת של אמת, ויש מערכת של אמונה. אולם נצרך אף לתקן את מערכת ההטבה, ובשום אופן לא להתייאש מכך.

ו. חלקית, כן.