שאלה:
שלום לכבוד הרב
תשובה:
א. פעמים זה חזרה על מעשה היום, ופעמים זהו גילוי מדרגת האדם. עיין צדקת הצדיק (אות ג) וז"ל, שמהחלומות ניכר מעלת האדם.
ב. יש כח בחירה בדעת החיצונית, וכח זה אינו קיים בשעה השינה, כי נסתלקו המוחין ונסתלק כח הדעת הבוחר. וכן נתבאר בליקוטי תורה, חב"ד (כי תבא, דף מב, ב) וז"ל, בחלום אין בו בחירה ורצון כלל. אולם בעומק יותר, בחלום מסתלק הדעת התחתונה, ונגלה שורש הדעת העליונה, שנוגעת במקורה ברצון. ודבר זה נגלה אצל שלמה המלך, כמ"ש (מלכים, א, ג, ה-י) בגבעון נראה ה' אל שלמה בחלום הלילה, ויאמר אלקים שאל מה אתן לך וגו' וייטב הדבר בעיני אדני כי שאל שלמה את הדבר הזה, ויאמר אלקים אליו יען אשר שאלת את הדבר הזה ולא שאלת לך ימים רבים ולא שאלת לך עושר ולא שאלת נפש אויביך ושאלת לך הבין לשמוע משפט וגו'. ואע"פ שהיה זה בחלום של נבואה, בכל חלום יש מעמקים נעלמים אלו (ועיין צדקת הצדיק, אות רג), כי החלום מגלה מעמקי הרצון. וכמ"ש בצדקת הצדיק (אות רמט) וז"ל, וכל חשק שלמה היה לחכמה, שעל זה ביקש בחלום רק זה. ועיי"ש אות רנ"ט. ועיין עוד בדבריו בליקוטי אמרים (דרש לסיום הש"ס, ד"ה ולכך יוסף נתגדל ע"י חלום).
ועיין עוד בדבריו (מחשבות חרוץ, אות י) וז"ל, ושמעתי בשם הרבי ר' בונם, דהחלומות הם בירור האדם במה מעמקי לבבו שקועים, עכ"ל. ולכך בעומק בשעת החלום, שם שם דייקא מעמקי הבחירה, בירור הרצון.
קטגוריות