בגדים מתחלף לבגדי קיץ [#12586]

ז' סיון התשפ"א

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב שליט''א. ברצוני לשאול:

א) תקופת הקיץ הגיעה וארון הבגדים מתחלף לבגדי קיץ. אך ישנם בגדים שכבר אינם מתאימים לשנה זו לבנותיי בנות ה-11. ישנם חולצות שפתח הצואר קצת פתוח יותר ממה שצריך על פי ההלכה. והתלבטנו  אני ואשתי כיצד להגיב בנושא הלבוש, כמובן שצריך  זהירות רבה בהערות.( ולכן היה צד לומר שנאמר להן (תאומות) 'תלכי למראה ותראי אם זה מספיק צנוע, את מספיק גדולה להחליט ולבדוק אם זה לפי ההלכה' או לומר להן 'אבא ואמא למדו את ההלכות של הלבוש וישנם בגדים שאתן יכולות ללבוש וישנם בגדים שכבר אי אפשר ללבוש, לכן אנחנו צריכים שתשאלו אותנו ונראה אם זה לפי ההלכה'.) יורנו הרב שליט''א את הדרך הנכונה.

ב) אני גר במקום שרובו עליות וירידות  וגם מקומות שיש מדרגות רבות מאוד על מנת להגיע לביתי וכדו' (רכסים). להחזיק אוטו זה קשה מבחינה כלכלית וגם מפני סיבות נוספות( פחד מנהיגה וסכנות בכבישים וכדו'). ישנה אפשרות ברכיבה על אפניים חשמליות. רציתי לשאול את הרב שליט''א, האם זה ראוי לאברך כולל לרכב על אפניים חשמליות. שאלה נוספת,בנוסף להיותי אברך כולל ב''ה, אני גם מלמד בגנים את האותיות, והילדים שאני בס''ד מלמד אחר כך לומדים בתלמוד תורה רואים אותי רוכב על האופניים ואיני יודע כיצד הם מסתכלים על זה בצורה חיובית או להיפך, אם יש בזה חלילה חילול ה' או לא. שאלתי מה דעת הרב שליט''א בנושא זה.

מתחזקים מאוד משיחותיו של הרב שליט''א, מהעלונים ומספרי הרב חיזוק לאין ערוך. מצפים שהרב יגיע גם לרכסים בקרוב לחזק אותנו ולהתקרב יותר להשי''ת. תודה רבה לרב כל ה-כ-ל!!! שנזכה לגאולה השלימה בקרוב וברחמים. אמן.

תשובה:

א. ראשית לעשות זאת באופן שרוצים לקנות להם בגד חדש, אם זה אפשרי. והסיבה גם לצורך צניעות, כך יותר רצוי לפניו ית"ש, ומשמח אותו. במקרים חריפים יותר, יש לומר שזה אסור, ובמקרים קלים יותר, יש לומר מה ישמח יותר את הקב"ה.

ב. תלוי במנהג המקום.