כריעה וזקיפה בתפילה [#12649]

ז' סיון התשפ"א

שאלה:

שלום לרב שליט"א
לגבי כריעות וזקיפות בעמידה, האם באמת יש מחלוקת בצורת הכריעות והזקיפות בין הפשט לקבלה? שלפי הפשט קודם יש כריעה בברכיים ואח"כ כל הגוף בפעם אחת, וזקיפה בבת אחת לפני שם השם, ולפי הקבלה אין כריעה בברכיים אלא כל הגוף ואז הראש, וכן בזקיפה.?
ואם כן האם יכול אדם להתחיל לנהוג בזה על פי הקבלה למרות ששאר הדברים נוהג על פי הפשט?
האם אפשר לנהוג בזה על פי הפשט ולכוון את הכוונות של כריעה וזקיפה על פי הקבלה? למרות שזה לא תואם בדיוק, כגון במודים שעל פי פשט זה בבת אחת ועל פי הקבלה זה גם מחולק לכריעה וזקיפה כמו שאר הכריעות בתפלה?

תשובה:

באופן כללי בלי להיכנס לדקדוק השאלה, אין לנהוג למעשה ע"פ קבלה בפרהסיא, רק לחסיד מפורסם בחסידותו. והכל יש לעשות בצנעא. ואף לכוון בפועל נצרך שיהיה זך ונטהר תדיר, ולא כל הרוצה ליטול את השם וכו'.

באופן כללי מי ששורשו באצילות, נוהג למעשה ע"פ קבלה. ואם לאו, נוהג לפי שורשו, ע"פ הפשט.