ילד מכור למשחק באינטרנט [#12692]

י"ג סיון התשפ"א

שאלה:

לכבוד מו"ר שליט"א
בס"ד אני מנסה לעזור להורים להתמודד עם ילד בן 13 המכור למשחק מסוים באינטרנט.
סדר יסודות נפשו: עפר ואש חזקים בקיצוניות, [העפר עיקר], ורוח ומים חלשים מאד מאד.
ההתמכרות היא למשחק אחד בלבד, שבמשחק זה יש בניה של בניינים דמיוניים וכדו', שכנראה נמשך לזה מאד מחמת יסוד העפר שבו, ואף הרבה כילוי של שבירת כל מיני דברים ודמויות שלזה כנראה נמשך מחמת יסוד האש שבו. וכמו"כ יש אפשרות לראות כיצד אנשים אחרים משחקים [דרך הרשת] שלזה כנראה נמשך מחמת חוסר החברה שבה שרוי מחמת בעיות של יכולת תקשורת עם הסביבה. [כמעט ואיננו מתעניין בדברים האחרים שיש באינטרנט, ומחד זו הצלה גדולה, ומאידך זה רק מראה את תוקף יסוד העפר, וחולשת יסוד הרוח והמים, (ותכונה זו בולטת בעוד הרבה פרטים בחייו)].
יש לציין שנפל למצב הזה, מחמת שמגיל קטן מאד היה לו קושי גדול בתקשורת עם סביבותיו וחבריו בכיתה לעגו לו הרבה [ועד עכשיו סובל מכך שמרגיש שהילדים ה'חרדים' גרמו לו לזה, ונוצר אצלו שנאה כלפיהם ורצון להיות שונה בלבושו מהם], עד שהוריו הבינו שיש כאן בעיה, ושלחוהו למוסד לילדים עם קשיים, אלא ששם כנראה למד מושגים חדשים והשיג אייפון וכל פעם כשהוריו מצאו ושברוהו כעס מאד והשיג בדרכים אחרות או קנה חדש, עד שכעת קנה אייפון 'מושגח' והוריו הבינו שאין תועלת להלחם בזה ואדרבה הרבה נזק יש ממלחמות האלו, ולמד לאהוב לפרוץ חסימות שיש בכל מיני מכשירים, וככל שנלחמו בו בכח כן גבר כח האש שבו להשיב מלחמה מנגד.
והצעתי להם לעזור לו בשיטה של הרב לגמילה מהתמכרויות, וכיון שכנראה היסוד החזק שבו הוא יסוד העפר, ניסיתי לעבוד כפי שהרב הדריך באופן הגמילה ע"י יסוד העפר שיהיה הרגל הפכי, וניסיתי לשכנעו להוריד לאט לאט את הזמנים בהם מתעסק עם המשחק, אולם כמובן שצריך להציע לו בזמנים אלו חלופה אחרת קבועה, וכאן נתקלנו בבעיה שכל מה שניסינו להציע כל רעיון אפי' הכי מענין, והכי מביא הנאה, איננו מסוגל לקחת אותו כתחליף קבוע, אפי' לזמנים קצרים ביותר, ודוחה את הדבר ואומר אח"כ אני חייב לסיים משהו... ואף לדבר עמו בזמן קבוע לא כ"כ מצליח כי תמיד ראשו תפוס במשחק.
יש רק דבר אחד שתמיד אומר שהוא רוצה אותו חוץ מהמשחק, וזה ללמוד אנגלית ותכנות מחשבים, וההורים לא יודעים אם כדאי להסכים לכך, כי מצד אחד אולי זה יהיה הפתח להוריד אותו לאט לאט מההתמכרות למשחק, אולם מצד שני מפחדים שזה ישקיע אותו בעולם אחר, שא"א לדעת אחריתו- דהיינו, יחשוף אותו לתכנים מרתקים ומסוכנים שירחיקו אותו עוד יותר מעולם התורה.

וע"כ שאלתינו:
א. האם זה באמת הכיוון הנכון לחפש תחליפים ולהוריד את ההרגל, או שיש כיוון אחר שצריך לילך בו במצב זה.
ב. האם כדאי לקחת את הסיכון וללמדו אנגלית ותכנות מחשבים.
ג. עוד רצינו לשאול, שבתקופה האחרונה הוא מסרב ללכת ללימודים, אפי' לא לזמן קצר, כי מרגיש מנותק מהכל, וראשו נמצא במחוזות אחרים עם סוגי הדמויות שמשתתפים במשחק הנ"ל, והשאלה היא האם להכריח אותו להיכנס למסגרת עם פנימיה, שתאלץ אותו לקבל מרות והרגלי חיים בסיסיים, ולהתמודד מול חברה תקינה או שיש לחשוש מלאתגר אותו בשלב זה. [בשיחה עם ההורים הסכים ללכת לפנימיה בתנאי שיש שם מחשבים ברמה שתספק אותו].

תודה רבה.

תשובה:

א. כן. אולם לחפש תחליפים שיש בהם יותר ויותר בהדרגה יסוד רוח ומים, פחות אש.

ב. כן. מתוך שמירה וריחוק בשום שכל ותפלה. בין כך מצבו עתה יותר מורכב כי השעמום והבטלה מסוכנים יותר.

ג. בין כך מסכים לפנימייה עם מחשבים. כמובן שנצרך זהירות רבה במוסדות מעין אלו.