קבלת הרמחל [#12799]

י"ג סיון התשפ"א

שאלה:

בע"ה, שלום לכבוד הרב היקר
שמחתי מאוד לקרוא את פרוש הרב על דרך ה וקלח (נמצא לקראת הסוף פתח ל)
א. רצתי לשאול אם יש פרוש על עוד פתחים?
ב. האם יש לרב פרוש על מאמרים: היחוד, ארימית ידאי, 7 הבלים?
ג. ראיתי בהקדמה לעץ חיים של הרב, שכתוב שיש 4 שיטות וקבלת הרמחל שונה מהשיטה הרביעית שכל יוסדה על דבקות, ובה צעדו הרשש ובעשט, וזו גם השיטה שבה הרב צועד לפי מיטב הבנתי, לכאורה במאמר סוד היחוד גם הרמחל מבאר שיש שלב שבו הנבראים מתכללים בשורשם בקבה? משמע דבקות, או אפילו יותר מזה?
ד. מה מקור דברי הרמחל במאמרים האלו? הם זה חידוש של הרמחל או שזה שייך לתורה של מהרי סרוג שדיבר על עולמות שלפני אק?
ה. האם הרמחל היה ספרדי או אשכנזי? באיזה נוסח התפלל?
ו. איזה ספרים היו מצוים לפניו? עמק המלך? או ספרי הספרדים?
ז. אני מאוד מחובר לרמחל וגם לדרך של בלבבי משכן אבנה, רצתי לשאול באיזה לימוד עוד כדאי להתעמק? באיזו דרך להמשיך? האם ללמוד גם רשש בהמשך או ללמוד קיצור הכוונות לרמחל? למדתי גם כמה ספרי חסידות כולל בעשט

תודה רבה!

תשובה:

א. לעת עתה אין.

ב. לא.

ג. שורש תורת רמח"ל כנודע בכתר דבריאה, ששם יחוד הנפרדים, בי"ע עם אצילות. וזהו יחוד מציעא שהרחיב לבאר שם, לעומת יחוד רישא וסיפא. וזהו איחוד בשורש של נותן ומקבל, אור א"ס עם הנאצלים. ומתוך מבט יחוד אצילות עם בי"ע, מבט של גילוי תורת "היחוד", שפירושו אין כח שולט אלא הוא, מביט על השורש של יחוד א"ס עם הנבראים, שהוא כניסת הקו לתוך הרשימו, מעין כניסת זכר לתוך נוק'. וזהו "שורש" תורת רמח"ל. ולכך נתבאר שם שיטתו כתורת יחיד בהנהגה, ולא יחיד בהוי"ה.

ד. כמ"ש שם, סוד הקו, חוט א"ס, בחינת ג"ר. ובערך זה כל הנבראים ז"ת, ביחס של עולם תחתון ועליון, שהעליון נקרא ג"ר בערך לתחתון הנקרא ז"ת. ושורש תפיסה זו יש לה גילוי בתורת מהר"י סרוג. אם כי בתורתו עיקר הגילוי בסוד י"ג, עשרה שיש על גבם עוד שלש. ולא יחס של ג"ר וז"ת.

ה. אינני בקי בעניינים אלו.

ו. עיקר תורתו נבנה על ברית מנוחה, וכן מעיין החכמה, ורמב"ם – מורה נבוכים.

ז. כדאי לעבור לפתחי שערים, לרי"א חבר. ואח"כ ללמוד עץ חיים עם פירוש הלשם, שזו שיטה קרובה, אולם מפורטת יותר, ויוצרת תמונה כללית, ובמקביל תמונה של הפרטים באופן של בנין הגיוני ומובן.