שאלה:
שלום הרב,
יש לי שאלה כללית קצת במשנת הרמח"ל, אשמח מאד אם הרב יוכל לענות לי.
בדעת תבונות מקביל הרמח"ל בין הנהגת המשפט לבין הגוף ובין הנהגת הייחוד לבין הנשמה, ובעתיד לבוא תתגלה הנהגת הייחוד והנשמה תהיה עיקר על הגוף. שאלתי היא, האם כשם שיש מהלך היסטורי של גילוי הנהגת הייחוד יש גם במהלכי נפש (אף בזמן הזה) מהלך של גילוי הנשמה (שהוא תכלית בתיקון נפש האדם)? בסוד עולם שנה נפש.
מה הוא להתענג על ה' במשנת הרמח"ל? האם הוא מורגש במהלכי נפש אף בעולם הזה בימינו כעת?
הרמח"ל מעמיד בפסגת המסילה את הקדושה שסופה מתנה, האם אותה קדושה ניכרת במהלכי נפש? האם אותה קדושה שייכת לגילוי הנשמה? וממילא האם המהלך של גילוי הנשמה הינו המהלך של הקדושה?
בתודה רבה מאד מאד, ובמחילה על הטרחה
תשובה:
עיקר לשון האריז"ל במדרגת עולם, ולשון רמח"ל בעיקר בלשון של זמן, ולכך סידר את כל צורת תורתו בסוד עשרת אלפים שנה, וביאר מה ישנו בכל אלף ואלף.
ומכיוון שכל מה שיש בעולם ושנה יש בנפש, ברור הדבר שאפשר להשיג זאת בנפש. זה נתבאר בגר"א בספר משלי, שהקביל מושגי יסוד בחכמת האמת ללשון של נפש. ונתבאר בהרחבה בתורת הבעש"ט בכלל, ותורת חב"ד בפרט, באופן של דקי דקויות להפליא.
כאשר האדם לומד דברי רבותינו בלשון של עולם ושנה, עליו לברר כיצד מדרגה זו נגלית בנפש. וזה מהלכי הדעת בעבודת הנפש, שאחריהם נצרך "והשבות אל לבבך".
קטגוריות