בענין פשיטות [#13194]

י"א תמוז התשפ"א

שאלה:

א) מה החילוק בין פשיטות לאמונה פשוטה? שהרב אמר שיש ג' דרכים ללחום על טומאה של שער הנו"ן באחרית הימים, או ע"י פשיטות ותמימות, או ע"י הרכבה דקדושה, או ע"י אמונה פשוטה באין עוד מלבדו, ומזה משמע שיש פשיטות ויש אמונה פשוטה וא"כ מה החילוק ביניהם.
ב) מהו המקור הראשון להמושג של פשיטות?
ג) האם פשיטות הוא להשתמש בכח אור א"ס פשוט קודם הצמצום?
ד) האם פשיטות היינו להיות מופשט מחיזו דהאי עלמא, או הכוונה להתפשטות הגוף? דבין כך ובין כך אלו הם דרגות גבוהות מאד וא"כ איך אפשר לכל אדם להשתמש בכוחות אלו כדי להיות מוכן להגאולה.
ה) האם ע"י ריבוי מחשבה במושג של פשיטות יש חשש של התגברות הלב על השכל שיכול לטשטש המוח אם אינו באיזון, או שאין חשש הנ"ל כיון שפשיטות הוא כח כללות הכל של קדושה (כנראה) וא"כ יש בו את הכל, כלומר שאם משתמשים בכח הזו אז לא שייך להיות לא מאוזן בכל הזו כיון שכל מהותו הוא כללות הכל בקדושה וא"כ יש בו את הכל, גם יש מעלת האיזון.
ו) וכן יש לשאול בדומה להנ"ל שאם א' מרגיש רפיון בלימוד התורה שלו ויש לו עצלות ביגיעת התורה, האם ע"י כח הפשיטות בלבד יכול לחזק את לימודו, או שצריך לעמול בתורה להדיא כדי להגיע לתורה ואינו יכול להגיע להצלחה בתורה בלי עמל בו. כמובן שע"י אמונה בלבד אינו יכול להצליח בתורה כיון וצריך לעמול בתורה, אבל אפשר שכח הפשיטות שהוא כח כללי ועל ידו אפשר להגיע לכל, גם להצלחה בתורה בלי עמל להדיא בו. האם זה נכון?
ז) ברצוני להבין יותר ג"כ מהי הרכבה דקדושה. ההבנה שלי שהרב מבאר כל הההרכבה דקדושה ברוב השיעורים, וספרי בלבבי עוסקים ביותר בפשיטות. האם זה נכון?
ח)וגם באין עוד מלבדו יש אין עוד מלבדו דלא כפשוטו וגם יש אין עוד מלבדו כפשוטו, שהוא באמת תלוי בשני המבטים של אא"ס קודם הצמצום ואחר הצמצום, והמבט של מצידנו ומצידו ית', והרב אמר שיש להכין להגאולה דייקא ע"י אין עוד מלבדו כפשוטו, שהוא באמת אא"ס קודם הצמצום. למה אינו מספיק להכין להגאולה ע"י אין עוד מלבדו דלא כפשוטו (רצוא ושב בין אין עוד מלבדו לתפיסת נבראים) ולמה צריך דוקא התפיסה של אין עוד מלבדו כפשוטו?
ט) האם מדת ה"פשטות", כלומר מדה שמצינו בגדולים מסויימים שהיו נוהגים במדת הפשטות (באבחנות שונות) הוא אותו דבר של "פשיטות"?
י) דרגת פשט בתורה הוא ההיפוך לרזין דרזין שהוא נקרא "מופשט", וא"כ למה שני דרגות הפכיים אלו בתורה יש להם אותו שורש של לשון "פשט"? יא) האם "פשוט פשט" בתורה הוא לעולם הפשט, או ששייך שמה שקוראים "פשוט פשט" הוא באמת תפיסה של קטנות שאינו מודע לעולם הסוד של הדבר?

תשובה:

א. פשטות הוא כח עצמי, כח בלתי מורכב כלל. וכאשר מצורף לאמונה זו אמונה פשוטה בערכין. והשורש אור א"ס פשוט. ולתתא זהו פשיטות בערכין.

ב. כנ"ל, אור א"ס פשוט. כלשון העץ חיים, שער א', ענף ב', אור עליון "פשוט".

ג. זהו השורש, כנ"ל.

ד. שורש פשיטות מוחלטת בלתי הרכבה כלל, ושורשו אור א"ס כנ"ל. ולתתא בכל מדרגה ומדרגה הפשיטות בערכין לאותה מדרגה. ועל כל אחד לדבוק בפשיטות לפי ערכו.

ה. יש חשש גדול ולא מעט נפלו בכך, שעל ידי שדבקו בפשיטות בלי איזון, המח, המחשבה נחלשו, ומכאן ואילך נעקרו באופן ניכר מלימוד התורה בעיון. ונצרך זהירות רבה בכך.

ו. כנ"ל אות ה', נצרך זהירות לשלב הפשיטות עם עמל המחשבה בעיון.

ז. כן. בפרט במערכת האנציקלופדיה, שבנויה לבאר את היקף כח ההרכבה בכל תיבה ותיבה בלשון הקודש.

ח. נצרך פשיטות מוחלטת כי זהו מהות הארת משיח, משיח לפי תומו, פשיטות. ועל כל אחד לדבוק בכך לפי ערכו, ומן שמיא ישלימו החלק שלא השיג, אם עמל כראוי.

ט. לא. אולם פשטות שורשה בפשיטות.

י. כי הפשט, נוטה לפשוט, בחיצוניות, ושורשו בפשוט בעצם העליון, בלתי מורכב.

יא. הוא קטנות בערך לרמז, דרוש, סוד. והשלמות, פרד"ס יחדיו, גדלות וקטנות יחד, ואזי נעשה פנים חדשות אף לפשט.