דרגות [#13368]

ט"ו תמוז התשפ"א

שאלה:

כבוד הרב שלום וברכה,
תודה רבה להתייחסות הרב והבהרת השאלות. ברשות הרב, בהמשך לשאלה מספר 9549 - לגבי תשובת הרב המועתקת כאן בצהוב: במקום העליון ביותר בעצמות מאור אין סוף אין כלל הגדרה.
וסדרם של דברים:

א. הוית אמיתתו שם זולת כך שיש את הויתו לא ידעינן כלל, אולם ידעינן שכל מה שנמצא זולתו נמצא מהוית אמיתתו.

ב. אור א”ס נחלק לאין סוף, ולעשר ספירות הגנוזות וכמוסות, ושם יש שורש לטוב, אלא שלא ידעינן איך וכיצד מתראה שם הטוב. ואם כן, שם אנו מגדירים שקיים אולם לא הגדרת מהות.

ג. בתוך עולם דידן מגדירים טוב ורע, ואף אנו מבינים מקצת מהותם.

אם כך השאלה העולה לגבי מצב ג (סדרם של דברים לדברי הרב) שעניינה להבנתי היא תפיסת העולם הזה - כיצד אפשר לדבר שם על שכר ועונש, מידה כנגד מידה והשגחה פרטית אם לדברי הרב "ואף אנו מבינים מקצת מהותם".....כלומר אם בקושי אפשר לתפוס את מחשבת הבריאה אז איך אנו הנבראים קובעים שיש משגיח שמשלם לצדיק טוב כמפעלו ורשע רע כרשעותו, ואולי לא כן, כי הרי התשלום (בחינת מחשבת האור הבורא) אינו נתפס במוח הנבראים. אודה לרב אם יוכל להבהיר העניין.

שלום וברכה, לגבי שאלה מספר 9549

הרב מציין שלוש מדרגות בתפיסה כאשר הליונה והאחרונה היא “למעלה מהגדרה שהיא למעלה מטעם ודעת” – 3 שאלות בעניין בבקשה:
1. “למעלה מהגדרה” – האם זאת אומרת שאין שם בהכרח טוב או שהכוונה היא שיש טוב כמובן אלא שהטוב הזה אינו נתפס בדעת התחתון?
2. אם החלק השני של התשובה למעלה הוא הנכון אז מדוע ניתן לאדם שכל בכלל אם השימוש בו לעולם לא יכול להכיל את הטוב האמיתי?
3. האם השכל המתפתח מהמדרגות של “כולו רע” – “טוב ורע” – ועד לתפיסה שהיא “למעלה מהגדרה” היא עניין של תהליך התפתחות של התודעה הגשמית מתוך האבחנות שעובר האדם מהמקרים שמסובב לו העליון ובמקום לומר כך על השכל אנחנו בעצם אומרים שהטעם לכך שהשכל נברא הוא כדי שתהיה לנברא בחירה חופשית?
תודה וכל טוב
*********************************
9549 שאלה:
כבוד הרב,
שאלה ברשותך.
להגדיר את הממציאות כ”טוב” משמע שיש מצב קוטבי של “רע”, מה שמשאיר את הנברא בתפיסה של דואליות. אם כך מדוע על הנברא לקבוע שהמציאות היא “טובה” במקום פשוט לקבל את המציאות כפי שהיא – ‘ככה’ ללא הגדרה, היינו לקבל את מה שיש בלי להגדיר את המצב כ”טוב” אלא פשוט קבלה של המציאות כפי שהיא בפשטות, ללא תיוג וללא הגדרה.
אנא עזור לי להבין.
תודה ומועדים לשמחה.
9549 תשובה:
יש ג’ מדרגות, ועל האדם לעלות מלמטה למעלה, שלב אחר שלב, ולא לדלג.
א- טוב ורע.
ב- כולו טוב.
ג- למעלה מהגדרה, שהוא למעלה מטעם ודעת

תשובה:

במקום העליון ביותר בעצמות מאור אין סוף אין כלל הגדרה.

וסדרם של דברים: א. הוית אמיתתו שם זולת כך שיש את הויתו לא ידעינן כלל, אולם ידעינן שכל מה שנמצא זולתו נמצא מהוית אמיתתו. ב. אור א”ס נחלק לאין סוף, ולעשר ספירות הגנוזות וכמוסות, ושם יש שורש לטוב, אלא שלא ידעינן איך וכיצד מתראה שם הטוב. ואם כן, שם אנו מגדירים שקיים אולם לא הגדרת מהות. ג. בתוך עולם דידן מגדירים טוב ורע, ואף אנו מבינים מקצת מהותם.

תשובה:

כיון שנתבאר שבמדרגת הנבראים חלק קטן מושג, וגילו לנו החכמים מהו החלק המושג. ונכתב בתורה במפורש והורחב בחז"ל ובחכמי כל הדורות בביאור סוגיית שכר ועונש, שיש השגחה כללית ופרטית, ויש שכר ועונש. ופשוט שכל מה שגילו לנו שהוא מושג, הוא בר השגה. אולם אין זה אומר שאנו תופסים את שלמות המושג שכר ועונש ובחירה, ולכך יש לנו את שאלת ידיעה ובחירה, וכתב הרמב"ם שלא מחשבותי מחשבותכם וכו', כי אין אנו משיגים את עומק המושג בחירה ושכר ועונש. אולם עלינו לפעול לפי השגתנו, אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.