אמונה [#13379]

כ"א תמוז התשפ"א

שאלה:

שלום וברכה:
הרב ענה לי בשאלה מספר: 12983# שהאמונה לא בנויה כלל וכלל על שכל אלא על לב כי על שכל א"א לבנות כלום כי שכל זה דבר שיכול לטעות.

בבקשה אם הרב יוכל להסביר לי איך מגיעים לאמונה בלב (או לחילופין להביא אותי לספר שמדבר על זה) - אני לא מדבר שאחרי שהאמונה בשכל להוריד אותה ללב אלא איך מתחילים את האמונה בכלל מהלב (אחרי שנתבאר שהשכל לעולם לא יכול להכריח דברים וא"א לבנות עליו אמונה בכלל).

[לבנתים חיפשתי על זה הרבה ולא מצאתי אלא או ספרים שבונים את האמונה על השכל, או ספרים שאומרים שאמונה בנויה על קבלה מאבות - וזה דבר שלכא' לא ניתן לבנות עליו כלום שהרי להבדיל כמו שהיהודי קיבל מאבותיו את האמונה הזאת יש גויים שקיבלו מאבותיהם אמונה אחרת ובתוך הגויים עצמם יש כמה אמונות ואיך ניתן לבנות על זה, וכן אטו אם אדם היה ר"ל כופר ומימילא הוא הנחיל לבנו כך אז גם בנו בהכרח יהיה כופר?!].

תודה רבה רבה

תשובה:

עומק האמונה בנפש היא מאותו מקום שאדם מכיר את קיומו שלו, אמיתת הויתו שלו, מאותו מקום הוא מכיר את ההויה המוחלטת, הוית אמיתת א"ס ב"ה. כי ישראל חלק אלוק' ממעל ממש. והבן מאוד.

וכאשר האדם בוקע לעומק אמיתת נפשו אחר שעבר וזיכך את לבושי הנפש, והגיע לעצם הויתה, אזי מכיר הכרה גמורה בהוית אמיתת הא"ס. וזהו שורש הכרתינו בבורא, הכרת קיום. וממקור הכרה זו האדם מכיר שכל הוית הנבראים אינה אלא מאמיתת הוית הא"ס ב"ה.

וכאשר זהו אור מקיף זהו אמונה, וכאשר זהו אור פנימי זהו הכרה.

בשורות קצרות אלו כתבנו את פנימיות ואמיתת כל החיים!!!