שתי שאלות שונות [#13385]

כ"א תמוז התשפ"א

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א.

בפתח הדברים ברצוני לציין, שאני שואל את הדברים מתום לב ולא ע"מ 'לקנטר
ולערער'.

ידועים דברי הגר"א במשלי ט"ז ('קסם על שפתי מלך') שיש סייעתא דשמיא מיוחדת לרבנן בבואם לפסוק הלכה הנוגעת לרבים. ובאמת מחמת פשיטות הדברים אשתי התחסנה כדת מפני הקורונה, אע"פ שמרצוננו הטבעי לא היינו בוחרים לעשות כן (אני לא התחסנתי מכיוון שסמוך לכך הבראתי מהקורונה). אך לאחרונה שמעתי מישהו שהקריא (במדויק) את מכתבו של הרב וואזנר שליט"א (נכדו של של הגר"ש זצ"ל), שמעיד על עשרות רבות של אנשים (ואולי יותר, איני זוכר) שהעידו בפניו שניזוקו מהחיסונים באופן קשה (וכמדומה שהיו גם מקרים של מוות שהושתקו בכוונה ע"י המדינה). בדומה לזה קראתי מכתב שכתב הרב קארפ שליט"א (אמנם הוא כבר 'ישן' יותר, מלפני כמה חודשים) על אותה הדרך ממש.

עוד מעין זה גיליתי היום: זכורני שלפני כשנה חתמו כל גדולי ישראל (ממש כמעט מכל החוגים והעדות) על מכתב תמיכה הקורא לתרום לארגון 'הידברות', לצורך עבודות הקירוב והצדקה שלהם וכו'.
והנה היום ראיתי שהרב קובי לוי הי"ו הביא עדות מהימנה, שהגר"ח קנייבסקי
שליט"א אסר מכל וכל כל סוג של קירוב באמצעות 'טלוויזיה כשרה' ו'אתרי שידוכין'
(שאלו, כידוע לכל, הומצאו ע"י ארגון הידברות). אני חושב שלא מופקע לומר
(ואולי אפילו מסתבר, אולי) שאילו ידע הגר"ח שליט"א גם על הפעילות הנ"ל
של ארגון הידברות, יתכן שלא היה תומך בהם (וכפי שבאמת גדולים רבים יצאו נגד ארגון
זה, וביניהם הרב צדקה והרב מוצפי שליט"א ועוד).

ולמעשה שאלתי מתחלקת לב' חלקים:

א. איך מסבירים את הדברים הנ"ל, ומדוע אינם סותרים את דברי הגר"א במשלי?

ב. אני הקטן משתדל ביותר לשמוע לקול דברי חכמים. כיצד אוכל לסמוך על דברים המגיעים משמם (או אפילו על ידם ממש), כשיתכן שהעלימו מהם מידע במתכוון? ובבקשה שהרב לא יבין אותי לא
נכון: אני מתכוון להמשיך ולשמוע להם גם אם אני 'חושד' בליבי שרימו אותם, שכן אני
יודע שכל עוד שלא הוברר לי בוודאות שהטעו אותם – רצון ה' הוא שאשמע לדבריהם,
ואע"פ שנראה לעיני שהם כאומרים לי על ימין שהוא שמאל. שאלתי היא רק מן הבחינה
הרגשית, כיצד אפשר 'לסמוך בלב' על דבריהם כשהחוש מעיד שישנם פעמים (ויתכן
אפילו פעמים רבות, איני בקי) שמעלימים מהם נתונים חשובים?

תודה רבה.

תשובה:

א. מובא בשם הבעש"ט הק' על הפסוק אשר נשיא יחטא לאשת העם, שפעמים השניא חוטא מחמת אשמת העם, כי הם קשורים כשורש וענף, והענף משפיע על שורש, וכן להיפך!

ולכך כאשר הרבים אינם נמצאים במצב הראוי זה משפיע על השורש. והבן מאוד מאוד. ופעמים שלא זוכים כלל להארת שורש, כמ"ש בב"ק במשל לעדר צאן, והבן (וכדוגמא, זהו דור שפוט השופטים, כמ"ש, ששופט את שופטיו). דברים אלו שמעתי ממו"ר הגר"ג אדלשטיין שליט"א, לפני כעשרים שנה.

ב. עובדא ידענא, שסיפר לי מו"ח שליט"א, שהיה תלמיד של ר' שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל, בלומדו בקול ותורה ואח"כ בעשרות שנות חייו, שפעם שמע דבר הלכה משמו ובא לדון עמו בדברים, ואמר לו ר' שלמה זלמן, שמעולם לא אמר והורה כן. והוסיף, הנני אומר ומורה לך, שלא תאמין לכל מה שאתה שומע משמי, אלא אך ורק למה שאתה בעצמך שמעת ממני.