אמונה [#13820]

י"ג אב התשפ"א

שאלה:

שלום לכבוד הרב
1. לגבי חטא המרגלים אם הדור שנכנס לארץ לא חטא במרגלים מדוע החטא ממשיך לדורות?
2.מה ההבדל בעומק בין נסיון המים שהיה במרה לבין נסיון המים שהיה ברפידים?
3. על מה הדין ביום הראשון של ראש השנה ומה ביום השני? ומתי נדונים עם ישראל על דברים כלליים כמו אם יבנה המקדש באותה שנה?
4.מה מתכוונים בתפילה צמיחת קרן לדוד עבדך ועריכת נר לבן ישי משיחך? מה ההבדל
5. איך אפשר להסביר למה חשוב בגדים צנועים לבנות צעירות שזה מופשט להם אם מסירים שגילוי גוף מפריע לנשמה להתגלות?
6. איך אפשר לגרום לאדם לחפש שלמות בקיום מצוות ולא להסתפק בחלקיות?
תודה רבה יישר כח

תשובה:

א. כל חטא בכללות, ובפרטות חטא גדול, נוגע בשורשים ואינו פג מיד. ואף בחטא של יחיד בעי ייסורים כמ"ש בחלוקי כפרה דר' ישמעאל, בשלהי יומא.

ב. יש הבדל מהותי בין כאשר יש מים אלא שהיו מרים – מרה, ולבין שאין מים כלל.

ג. כנודע, יום ראשון דינא קשיא, רוחניות, נידונין צדיקים. יום שני דינא רפיא, גשמיות, נידונין מי שאינם צדיקים. כל דבר כללי שורשו ביום ראשון. יום ראשון כלל, יום שני פרט.

ד. קרן – מדרגת המשכת מלכות, כמ"ש חז"ל, שאול שנמשך בפך לא נמשכה מלכותו, דוד שנמשך בקרן נמשכה מלכותו. עיין כריתות (ו, ע"א). לעומת כך נר זהו בחינת יחוד שמות, הוי"ה אדנ"י, הוי"ה אלקים, הוי"ה אהי"ה. כן מבואר בפע"ח (שער תפילות ר"ה, פ"ז). ועיין עוד אדיר במרום (ח"א, מאמר שמיה דעתיקא סתים מכולא, ד"ה הנה יעקב).

ה. נצרך להסביר מהי מהות של צניעות, מהצד התחתון – כיסוי ערוה, ומהצד העליון – כיהלום יקר שמצניעים אותו.

ו. זה שייך לשורש הנשמות, והם נקראים מבקשי השלמות שנתבאר בתחילת מסילת ישרים.