האם גילוי הקב”ה בעולם- זה ישות חיה עם רגשות [#13956]

כ"ב אב התשפ"א

שאלה:

לכבוד מו"ר שליט"א

רציתי להציג כאן לפני הרב, את מה שהבנתי לאחרונה, שגרם לי לזעזוע אמיתי ולתחילת מהפכה ממשית בתוך הלב, ולשאול האם הבנתי נכון ומדוייק, והאם באמת צריך למקד בזה את עיקר החיים. [אציין שמטבעי יש בי מידת רחמנות ומידת אהבה של נתינה מאד גדולה, ואולי זה חלק מסיבת הזעזוע].

תמיד שמעתי שיש כזה מושג 'צער השכינה' וכדו', אך לא התבוננתי בדברים, מפני שחשבתי שמדובר במושגים גבוהים בקבלה, שלא שייכים אלי...

והנה לאחרונה מכמה דברים ששמעתי וקראתי, פתאום הכתה בי ההבנה ונבהלתי מעוצמת הטעות שהיתה לי, לא רק שזה קשור אלי, אלא זה כל התכלית שלי בחיים, וזה עיקר צורת הקשר שלי עם הקב"ה!!!

פתאום גיליתי שיש מציאות ממשית- שיש לה רגשות כמו בן אדם- כגון רגש של צער, ופחד, וחוסר, וקוראים למציאות הזאת 'שכינה' שהיא בעצם הגילוי של הקב"ה כאן בעולם והיא שורש נשמות ישראל, וכמו שברור לי שאם אני רואה את חברי סובל אני מאד ירחם עליו, ואנסה כמה שיותר לשמחו, וכ"ש שאעשה הכל לא לגרום לו לעוד סבל, כך בדיוק, אבל בדיוק אותו דבר, צריך שיהיה אצלי התפיסה הפשוטה כלפי הקב"ה! [וחלילה לא כלפי עצמותו ולא לגבי גילוי אורו האין סופי, אלא כלפי גילויו המצומצם כאן בעולם].

עיקר נקודת החידוש שהיתה לי במילים קצרות- גם לפנ"כ ידעתי שיש כזה מושג גילוי הקב"ה, וזה כל תכלית חיינו. אולם לא ידעתי ש'גילוי' זה, איננו סברא שכלית כדוגמת אחד ועוד אחד שווה שנים, אלא זה ישות מרגשת, שתלויה בי ובמעשי- מצטערת בכל פעם שאיני מתנהג כראוי, ושמחה בכל מצוה שאני עושה.

א. האם כל זה נכון?
ב. והאם יש בכל זה חילוק בין מדריגת השכינה למדריגת הקב"ה.
ג. והאם אפשר ללכת יותר רחוק ובאמת לדמיין את השכינה כאילו היא בצורת בן אדם, כי קשה לי לתפוס שיש כאן משהו עם רגשות כמו בן אדם בלי לדמיין את זה. ועיקר השאלה הזאת זה לגבי התפילה, האם אני יכול לדמיין כאילו אני עומד לפני בן אדם, ואני יודע שזה לא נכון, אבל הדמיון מסייע לי שיהיה ל'שכינה" במה להתלבש כביכול בדימיוני, וכך הדבר יהיה לי להרבה יותר מוחשי!!!
ואם לא, אז איך אני ימחיש לעצמי את הדבר שיהיה קביעא וקיימא גם לנפשי הבהמית שתופסת רק דברים מולבשים בצורות גשמיות.

תודה רבה.

תשובה:

א. כן! כן! כן!

ב. הקב"ה, "גילוי" מצדו, שכינה גילוי השורש של מצידנו.

ג. לא! לא! לא! כמו שלהבדיל אפילו לצומח ואף לדומם יש רגש כמ"ש חז"ל וכנודע, ק"ו לשכינה, אולם אין לצייר ציור כלל! זה מביא על דרך כלל להגשמה ח"ו ח"ו.