קושי בהבנת עובי דהרש”ש [#14024]

ל' אב התשפ"א

שאלה:

לכבוד הרב הגאון האמיתי,

שלום לרב ורפואה שלימה להרב.
בלומדי עם חברותא הקדמת רחובות הנהר הקשה לי מאד עניין עמידת א"ק ואבי"ע דעובי בסדר עמידתם בהשתלשלות העולמות.

כידוע מהקד' רחובות הנהר שמוכח מלשון הרב בדרוש הדעת שישנם אבי"ע דעובי שהם נקודות 2 3 4 5, נוספים לא"ק ואבי"ע המוזכרים ברוב דרושי הרב. אך עניינם שבכולם יש עולם נקודים שנשבר בהם ז"ת והתקיים להם הג"ר.

2 דרכים להבין עמידתם דא"ק ואבי"ע 5 פעמים:
1) כולם מעין חלוקה פנימית בתוך א"ק אך באמת יש א"ק אחד(ןכך ביאר בספר כצאת השמש)
2) כולם ממש נפרדים זה מזה ואכן יש בסדר ההשתלשלות 5 א"ק ואביע.

ומעתה באתי שואל בפני כבודו (אחרי נסיונות סברה מצידי כפי שלימדנו הרב לעשות), עיגולים דא"ק ואבי"ע הכולל תופסים את מירב החלל וכל תוספת של א"ק ואבי"ע נוספים יגרום לכך שבחינת העיגולים תחצה ותנסור דרך גופי הא"ק השונים וזה לכאורה ליתא.
או אם נפרש שמעיני א"ק אחד יוצאת הארת הנקודים לכל שאר הנקודים(וממילא בדרך זו יש רק 5 נקודות ו5 אבי"ע אבל רק א"ק אחד) זה גם ליתא שהרי הארת העינים היוצאת מא"ק תאלץ לחצות גוף(או יושר) דנקודה 1 כדי להגיע לנקודה 2 3 4 5 וזה שולל את אפשרות קיום נקודות 2 3 4 5.

יעזרנו רבינו.

תשובה:

כל תפיסת תורת הרש"ש, תפיסת א"ק, והוא תפיסת "אחד", כנגד כתר, כנגד קוצו של יו"ד. ולכך בעומק אין שום אפשרות לתפוס שיש ה' א"ק כפשוטו, אלא הם רובדים באותו א"ק עצמו. וכן כל ההתפרטות הרבה נגלית בתורת הרש"ש, ובפרט בתורת תלמידו, התורת חכם, אינו התפרטות כפשוטו, אלא בבחינת ז' קני מנורה, שהיא מקשה אחת. והוא כדוגמת ז' נקבי הגולגולת שהם נקבים של גולגולת אחת. ולכך אין שום ספק שהכל הויה אחת, וכל ה' א"ק היינו בחינות בא"ק עצמו בלבד.