שאולות בתורת הרב [#14152]

ל' אב התשפ"א

שאלה:

שלום רב,

יישר כח על השיעורים הנפלאים המתווים דרך בעבודתו יתברך!
רציתי לשאול:
1- הרב נוקט בפשטות בשיעורים ובספרים שהשגחה פרטית היא על כל דבר הכי קטן ושולי בבריאה, זהו דבר מוסכם? זכורני שראיתי ב''חינוך'' שאמונה זו היא של טיפשים וכו'?
2- בליקו''מ תורה ב' מביא שאין אנו יודעים להעלות איברי התפילה למקומם ולכן צריך להתקשר לצדיק שבדור שיעלה התפילה למקומה, וצ''ב, שהרי לא שמענו על עניין זה קודם ר' נחמן, וכיצד עלו התפילות למקומם קודם תורה זו בליקו''מ? וכי היו מתקשרים לצדיק שבדור פעם? זהו חידוש של ליקו''מ?
3- זכורני שבעבר ראיתי שיש מחלוקות בגדרי יראת שמים והדרך אליהם, ספר הברית, מסילת ישרים, רמב''ם וכו', על פי איזה שיטה הרב מדבר ב''בלבבי משכן אבנה''? ומדוע הרב הכריע כשיטה זו? ומה הפשט בדברי ליקו''מ יז שיראה אי אפשר לקבל כי אם ע''י צדיקי הדור, לכאורה ישנם עוד דרכים, והר בפירוש לא הולך עם דרך זו אלא עם דרך של דיבור עם ה' וכו?
4- הרב הביא מהגר''א שבמקום שתורה אינה כראוי צריך סמי מרפא אחרים שזה העצות שבספה''ק, היכן נמצא הגר''א הזה?
5- אני מאוד אוהב את סדרת ''דע את'' ומאוד הועיל לי, אך שאני לומד למשל 'פלא יועץ' אני מקבל תמונה שהיהדות ועבודת ה' זה משהו מאוד פשוט וללא ''מהלכים'' ושאין מה ''ללמוד'' כדי לדעת כיצד לעבוד וכו', ואולי זו כוונת ר' נחמן שבעבודת ה' אין צריך חכמות כלל אף לא של עבודת ה', אין זה דבר חדש כל עניין זה של הרב?
בברכה

תשובה:

א. נחלקו בכך רבותינו. אולם זו הכרעת חכמי האמת, ובפרט כך השריש הבעש"ט הק'.

ב. ע"י דיבור פשוט כדבר איש אל רעהו, כלשון הרמח"ל במסילת ישרים. התמימות והפשיטות מעלה הכל.

ג. בלבבי משכן אבנה מורכב מחלקים רבים. ויש בו צירוף של כמה דרכים. כל הדרכים אמת. אין זו הכרעה אלא חיבור וצירוף הדרכים, אחדותם.

כל חכם מדבר לפי שורשו. ור"נ מברסלב דיבר לפי שורשו.

ד. קול אליהו על אגדות הש"ס, ב"ב, נח, ע"ב. ומעלות התורה לאחי הגר"א, בשמו.

ה. וכי בתורת ר"נ מברסלב אין מהלכים בעבודה?