אמונה [#14950]

כ"א אלול התשפ"א

שאלה:

שלום לכבוד הרב

1. לגבי זכריה הנביא שנהרג מדוע היה דינו כל כך קשה? שהרג רב הטבחים סנהדרין, זקנים,נשים,בחורים,תינוקות של בית רבן והוא לא סלח? הרי המלך הוא שהרג אותו. מדוע הוא לא מחל?

2. בתפילת ראש השנה נאמר תן פחדך על כל מעשיך ואימתך על כל מה שבראת, ויש פירוש על המלאכים למעלה ועל הבריאה למטה, והרי המלאכים גם ככה באימה וביראה לפני הקב"ה אז מדוע צריך לומר זאת?

3.שמעתי שאומרים שהחפץ חיים אמר שלאחר עשר שמיטות יהיה מלחמת גוג ומגוג האם זה נכון מדובר על השמיטה הזו שהיא העשירית ? אם כן מה צריך לעשות עם הדבר איך מתכוננים לכך?
ואם זה נכון האם הרבנים לא צריכים להכין את עם ישראל לדבר ולדבר על זה במפורש?

4. אם נאמר שתפילת ציבור תמיד מתקבלת, מדוע רואים שמתפללים ציבור ולא מתקבל? על מה התכוונו?

5. מה הייתה הכוונה לטובה של לאה אמנו באומרה המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודואי בני, דבר שלא ברור.

תודה רבה יישר כח

תשובה:

א.
אמרו (יומא, לח, ע"ב) ורוה"ק משיבה ואומרת, אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא, זה זכריה בן יהוידע. והרגהו במצות המלך שלא כדין, כי לא נתחייב מיתה, אלא לפי שהיה מוכיחם.א עיין רש"י באיכה (ד, כ). ועיין רש"י בגיטין (נז, ע"ב) זכריה בן יהוידע, שהרגוהו שרי יהודה במצות יואש כשהשתחוו לו ליואש ועשאוהו אלוה, והרגוהו בעזרה (דברי הימים-ב', כד). ועיין ירושלמי תענית (כה, ע"א).

ועיין תורת חיים (סנהדרין, קב, ע"א) שע"י הריגת זכריה נזכר לפניו יתברך מעשה העגל, לכך נענשו אז על מעשה העגל. וכן נשתלשל אח"כ בבית שני שע"י "זכריה" (שמו כשמו דייקא) נחרב הבית, כמ"ש (גיטין, נה, ע"ב) שענוותנותו של זכריה החריבה את ביתנו.

ועיין בהרחבה באריז"ל (לקוטי תורה, חיי שרה) שורש גלגול זכריה, מאליעזר עבד אברהם, קלקולו ותיקונו. וכתב שם שזכריה הנביא היה גלגול בניהו בן יהוידע שהרג ליואב בן צוריה, והוצרך להתגלגל בזכריה, והרגו יואש שהיה גלגול יואב, עיי"ש.

ב. יש מדרגות רבות ככל דבר, וכן ביראה.

ג. כן. נתבאר בהרחבה בתשובות עבודת דורנו זה, ושאנו נמצאים בתוך גוג ומגוג.

ד. היא מתקבלת מדין ציבור, ויש בה תועלת לציבור, אולם יתכן שלא נשתלשל לתועלת היחיד.

ה. עיין רמב"ן על אתר (בראשית, ל, טו). ורבינו בחיי (שם, כט, כא). ובן יהוידע (ב"ק, פ, ע"א). ושו"ת לר' משה די ליאון (שאלה א').