נדיבות [#14966]

כ"ד אלול התשפ"א

שאלה: מאנגלית

הרב הנכבד.

תודה על הזמן שהערכת מאוד.

רב, אני מדבר יותר מדי. אנו גרים באזור כפרי בקצה עיירה קטנה שבה כולם מכירים את כולם ואת העסק של כולם. כשאני אומר שאני מדבר יותר מדי לא מדבר על רכילות רק משתף בידע או סיפורים מעניינים ומצחיקים מחיי שגורמים לאנשים לצחוק. חונכתי שלא לשאול שאלות אישיות אז למען האמת זה גורם לי לדבר יותר. מישהו מזכיר את אפגניסטן .. אני יכול לספר לך את ההיסטוריה, מישהו יכול להזכיר לך את המלחמה שאני יכול לספר לך על החברים שלנו שנלחמו או באושוויץ ... במוח שלי יש כל כך הרבה מידע ואני אוהב להאיר אנשים או להצחיק אותם.

כשאנשים (גוים) הולכים למרכז העיר הם רוצים להעביר את הזמן ביום בשיחה.

(1) איך אני מפסיק לדבר במיוחד בקהילה גויזית קטנה שבה אני מוכר היטב.

(2) צעיף הגברים הטברג הברבריים, הם משתמשים בתווית. לדברי הרב מרדכי סערור (הרב מרדכי סערור היה רב ספרדי ממגרב שהקים בית כנסת בטמבוקטו בתקופה הוויקטוריאנית) של טימבוקטו שבט הדגוטן היו יהודים שהיו כפופים לברבר והיו זהים בדיוק במנבגים. כמה ניסיתי לקבל תשובה אם הדאגותן השתמש בתגלית או לא.

זה מאוד חשוב לי ברמה הרוחנית. אם זה המקרה והדגוטן צעיף זה נותן למסכת הפנים של קורונה משמעות חדשה לגמרי עבורי. לא רק שאני יכול להביט בתוך הקהל שלי, אלא להפוך את המסכה הפשוטה שלי לכדי תג חייב להעלים אותי כדי ללמד אותי צניעות נחוצה יותר במיוחד לפני נשים.

אני די בטוח שהדגוטן בוודאי השתמש ברעלה ... אבל בהעדר הוכחות קשות יש הוראה שמאפשרת להטמיע מנהגים מקומיים בחייו, לא מבוססים על עבודת אלילים. הדגוטאן שאומרים לנו היה זהה לברבר במנהגים אך לא לאמונה ולפרקטיקה דתית. הלוואי והרב מרדכי אבי סערור היה מזהה היבט אחד זה.

(3) באסלאם יש חטא שאנשים שמדברים יותר מדי נחשבים לנשים. האם יש הוראה דומה מחכמינו?

תודה מעומק ליבי על ההזדמנות הזו. זו ברכה מדהימה.

שנה טובה

תשובה:

א. להתרגל לדבר בהדרגה "קצת פחות", ובכל תקופה להוריד "עוד קצת".

ב. איני יודע בעניינים אלו.

ג. כן. אמרו בגמ' במסכת קידושין (מט, ע"ב) י' קבין של שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו נשים, והשאר כל העולם כולו. ולכך המדבר הרבה מצורף לט' קבין של נשים.