לימוד תורת הקבלה [#15879]

י"ד חשון התשפ"ב

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
שאלתי את הרב בעבר בנושא, אך בזמן שחלף, השתנתה המציאות ואשמח להציג בפני הרב את הדברים באופן מפורט יותר, ולקבל דעת תורה:
אני מעוניין להתחיל וללמוד את תורת הקבלה. אני בוגר ישיבה, מתקרב לגיל ארבעים, וכיום עובד במשרה מלאה כמטפל. חשוב לציין את הפרט הזה, מפני שהוא מלמד שאין לי פניות רבה ללימוד התחום, מלבד מספר שעות בשבוע, נכון לעת הזו.
אני מגיע לתחום עם מעט מאד ידע, ואבקש את הכוונת הרב בסדר הלימוד הראוי עבורי. לתועלת העניין אציין:
1. בשאלה ששאלתי את הרב בעבר, הרב כתב שניכר שאני נוטה לשורשים (ולכן, מצאתי עניין רב בסדרות דע את ביטחונך/הויתך).
2. אולי מהסיבה הנ"ל, אני אדם מאד פרקטי. ההשלכה הפרקטית של הדבר, נוגעת לי מאד, ומגייסת אותי ללימוד וליישום.
3. יצרתי קשר עם ת"ח מקהילת הרובע בי-ם, שיוכל להנחות אותי בלימוד תורת הרמח"ל, גם אם לא בחברותא, לכל הפחות באמצעות הנחיות כאלו ואחרות. לטענתו תורת הרמח"ל נותנת תמונה  מספקת על תורת הקבלה. ככלל, מצאתי קשר עמוק לתורת הרמח"ל שתרמה רבות לקומתי הרוחנית הנוכחית. היתרון שמצאתי אני לתורתו - הוא שהיא מקרינה לעולם המעשה (למשל - תורת הייחוד, 'מפעילה' את האדם יום יום ושעה שעה).
4. חשוב לי לצאת עם ידע מוגדר. אני חושש שידע רב מדי, בטח מאסכולות שונות, לא יקדם אותי, הן בלימוד והן למעשה, אלא יצור בלבול. אני מודע לכך שבפרק הזמן אותו אני מגדיר ללמידה אאלץ לויתורים, אך אני מבקש להתקרב ככל הניתן ללימוד אידיאלי עבורי.
5. מעט הלימוד שלמדתי, באמצעות ס' תומר דבורה עם פירוש הקדמות ושערים, וכן פרקי הפתיחה בס' דעת ותבונה - עוררו אותי לעבודת ד' בצורה יוצאת דופן, ואשמח להתמיד בה, לגדול בה - ובעבודת ד'.

תודה, שבת שלום, ותזכו למצוות!

תשובה:

תורת הרמח"ל היא פנים אחד לעומק תורת הקבלה. כדאי תחילה ללמוד אוצרות חיים, לדעת "פשוטם של דברים", ואח"כ ללמוד תורת רמח"ל, ולהבין מה הוסיף על הפשוט. וזו הדרך הנכונה בכללות, ואף בפרטות להבין תורתו של הרמח"ל, שעי"ז שמבין מה פשוטם של דברים ומה חידש הרמח"ל, בזה מתחדד יותר בבהירות דבריו.