חשבון הנפש [#14933]

כ' חשון התשפ"ב

שאלה:

א) האם המהלך של חשבון הנפש הוא לכל או רק לבעלי כוחות הנפש מופגלים. ב) האם באלול יש לכל אדם לעשות חשבון הנפש ולכתוב פנקס קבלות וכו' או שזה היה עבודה רק לבעלי מוסר. ג) כיצד עושים חשבון הנפש כראוי. ד)מהו באופן שהאדם אינו שמח בעצמו ויש לו טבע לבקר עצמו באופן חריג, האם יש לו לעסוק בעבודת חשבון בנפש או לחדול מזה. ה) בתניא כתוב שיש לכתוב חשבון הנפש רק בלילה קודם שישון, האם התניא מסכים שבימי אלול יש לאדם לכתוב חשבון הנפש ביום. ו) מהו באופן שאדם עדיין לא הכיר את נפשו כ"כ, האם אין לו לעשות חשבון הנפש. ז) שמעתי ממשפיע אחד שאדם שנוטה מאד לעצבות או לבקר עצמו על חסרונותיו, התשובה שלו באלול אינו לחשוב על החטאים או על החסרונות שלו אלא הוא צריך רק לעבוד על שמחה ורק להודות לה' על כל מה שיש לו. האם זה נכון בעבור אדם כזה (ובאמת אני חושב שיש הרבה בנ"א כאלה)? ח) אדם שיש לו בעיות בחיים, האם נכון לומר שהשורש לכל בעיותיו נובע מחוסר אמונה שלו, חוסר קדושה שלו, או משום שאינו לומד מוסר, או משום שאין לו קשר לצדיק, או משום שאינו לומד כדעי. נראה שכל מהלך בעבודת ה' סובר שיש שורש מסוים לכל בעיא, הליטאים אומרים "יש רק ללמוד ואז הכל יהיה בסדר", ויש דרכים שאומרים שהכל תלוי בשמחה, ויש דרכים שאומרים שהכל תלוי באמונה. אני קצת מבולבל מזה כיון שאני חושב שיש אמת בכל הדרכים, וא"כ מהו באמת השורש לכל צרותיו ובעיותיו של האדם? האם יש סדר להדברים...? תודה מאד מאד להרב מכל הלב.

תשובה:

א. לכל אדם, אולם לפי כוחו.

ב. הכתיבה רצויה מאוד, ולאו דוקא לקבלות, אלא לסדר חיים לכתוב את תהלוכות נפשו.

ג. כבר הושב בהרחבה בתשובה אחרת, נא קחנו משם.

ד. לבדוק שלא עובר עבירה בפועל. וזולת כך תקופה מסוימת יעסוק במעלות נפשו, כמו שנתבאר בהרחבה בספר "הכרה עצמית", ואחר שנתאזן ישוב לחשבון נפשו בחלקו הבלתי מתוקן.

ה. לא כל יום, אלא יום מיוחד שבחר לכך.

ו. כנ"ל אות ד'.

ז. כנ"ל אות ד'.

ח. כללות כל החסרונות, חוסר גילוי אור ה', ומכאן ואילך יש לכל אחד שורש פרטי משלו.