עיגול קדם ליושר [#16140]

כ' חשון התשפ"ב

שאלה:

לכבוד מו"ר שליט"א,
תודה על עצם הוויתך ועל הלימוד שהרב מלמד אותנו.

בשיעורי ע"ח דרושי עגו"י הרב שליט"א אמר שלא ידוע מי קדם למי, עגולים או יושר. שהרי עיגול ראשון נברא מקו שהתרחק מהאור הסובב ולכן קו קדם לעיגול אמנם מצד זה שהצמצום היה עגול אז העיגול קדם לקו.
בהתבוננות ראשונה אין יושר שקדם לעיגול של הצמצום, שהרי רק אא"ס קדם לצמצום, הלכך, ניתן לומר שהעיגול קדם ליושר.

ובהתבוננות שניה, האא"ס עצמו מכח היותו מקשר לרצון העליון (כדוגמת הקו בדרוש עגו"י) עושה את האא"ס בחינת יושר, הלכך, היושר קדם לעיגול.

ובהתבוננות שלישית, הרצון העליון מהיותו בעל תכלית (מה שאין העצמות) הוא בחינת צמצום מהעצמות והוא עיגול, הלכך, העיגול קדם ליושר והוא לכאורה מדרגה הראשונה הנגלית.

הלא נכון ע"פ הנ"ל להכריע שהעיגול קדם ליושר?

תשובה:

א"ס קדם הן ליושר והן לעיגול. הא"ס מחובר לי"ס הכמוסות בו אף מצד שהם בתוכו, והוא מקיפם, וזהו עיגול. הרצון העליון – צמצום. אולם אור א"ס, מתפשט, וזהו מעין יושר.