עין הרע [#16111]

כ' חשון התשפ"ב

שאלה:

שלום כבוד הרב,
א. אדם שהוציא עין הרע האם הנזקים שנגרמו מחמת העין הרע חוזרים ונתקנים כמו שלא היה מעיקרא עין הרע? ואם לא אז מה כן משתנה? ומה נפקא מינה מה שהסיר העין הרע הרי ''מאי דהוה הוה'' ?

תשובה:

א. לא נתקן לגמרי, כחפץ שבור שתיקנו אותו ונייר שהיה כתוב עליו מחקו. לעולם נשאר רושם מן הדבר, ואפשר לעקור את עיקרו אולם לא את כולו. אא"כ דבק באין סוף ממש, שם זהו למעלה מן הרשימו, למעלה מן הרושם. ויסוד זה נכון לכל תשובה על כל חטא, שאם לא דבק בא"ס שקודם הצמצום, אין סוף כפשוטו, כמ"ש בנפש החיים שער ג', לעולם נשאר רושם.

שאלה:

ב.בעבר הרב נשאל כך: כל מה שקורה זה מאת השם, אז מה זה בעצם עין הרע? וענה : במקום שאין אמונה נמסר שליטתו לנבראים, וזה גופא רצונו ית"ש, ראשית מה כוונת הדבר אין אמונה, הרי כולם מאמינים שהכל מהשם ואם הכוונה לאדם שחושב שעושים לו עין הרע אז יש מקרים שאנשים כלל לא ידעו על המושג הזה עין הרע וכלל לא היה במחשבתם ואז גילו שהיה עליהם עין הרע
שנית מה כוונת הדבר ''נמסר שליטתו לנבראים''? ויתר על כן הרי האדם הרואה על כלל לא מתכוון להזיק כלל

תשובה:

ב. לא מדובר בעיקר על אמונת השכל בלבד, אלא בעיקר על אמונת הלב. כי כל מאמין אמונתו אינה בהכרח שלמה, וכולנו בבחינת "מאמין ואינו מאמין", כנח. וכל השינוי בין בני אדם, כמה חלקי המאמין שבו, וכמה חלקי האינו מאמין שבו, בכמות ובאיכות.

הסתכלות ע"י עין טובה משפיע טוב. ומספרים שכך נהג למעשה ר' שלמן זלמן אוירבך, שנכנס לבית תלמידו והסתכל זמן מה, והסביר מעשיו שמסתכל מתוך עין טובה, ועי"ז משפיע טוב. והשורש לכך הוא משה רע"ה, שנקרא טוב עין ונסתכל על ארץ ישראל, ואכמ"ל. ולפיכך מי שמסתכל ויש לו צרות עין, במודע או בתת מודע, "צרות" זו חלה על הדבר.

שאלה:

ג.האם כהגדרה כללית נכון לומר שעין הרע זה פשוט הנהגה של יותר דין?

תשובה:

ג. כן. "צר", צמצום. ויתר על כן "שבירת העיניים", יוצר שבירה וחורבן וקלקול.

שאלה:

ד.כתוב בספר המידות ערך ''המתקת דין'' לא טוב לשני אנשים עם שם זהה לדור בדירה אחת. מה הסיבה ? זה משהו על פי הסוד? מה לגבי כמה ימים? או אדם שלפעמים מגיע? או מי שטכנית נחשב שדר שם למרות שבפועל לא ישן שם אלא רק מיטתו וחפציו שם?

תשובה:

ד. כמו שמבואר בערבי פסחים, שיש חשש נזק של זוגות. כי כל דבר זהה, יש בו צד וקלקול. באופן עראי אין לחוש. וככלל מי שלא חושש לעין הרע, אינו מזיק לו כ"כ.

תודה רבה