לאה ורחל [#16177]

כ"ו חשון התשפ"ב

שאלה:

א) למה היה מותרת ללאה להסכים עם הרמאות של לבן כדי לינשא ליעקב ולגרום צער ליעקב אבינו? ב) האם מתחילה יעקב אבינו רצה לנשא ללאה לאחר רחל או שלא היה עלה על דעתו בכלל לנשא ללאה.
ג) למה לאה היתה מיועד לינשא לעשו ולולא שהתפללה היתה חלקה לינשא לעשו, האם זה עונש על גלגול קודם או כדי לתקן עשו?
ד) כשהיה התפללה לא להנשא לעשו האם זה היה ביחד עם בטחון שאין זה רצון ה' לנשא לעשו ולכן התפללה, או שהיא לא רצתה לנשא לרשע על אף שזה היה רצון ה' ממנה אז?
ה) האם בלהה וזלפה נחשבים בין כנסת ישראל? דמאידך בקינות מזכירים השפחות "בלהה מקננת וזלפה מכה על פניה" אמנם לא מצינו שיעקב קברו אותם קבורת ישראל ולא מצינו שום זכר מהם וזה לכאורה דבר פלא כיון שהם היו האמהות של כמה שבטי ישראל.
ו) למה לאה התרגזה על רחל במעשה הדודאים וכי לא הבינה שרחל היתה חושקת לילדים?
ז) למה היה טענה על רחל על שזלזל במשכבו של אותו צדיק והלא לא היה בנים והיא היתה חושקת בבנים וזה היה ההשתדלות שלה כדי להוליד בנים.

תשובה:

א. עיין דעת זקנים (בראשית, כט, כה), שלמדה מיעקב שרימה לאביו יצחק. ובפרט שידעה ברוה"ק שלבסוף עתידה להינשא לו, לכך התירה לעצמה. ויתר על כן כי עתיד לצאת ממנה יהודה, משיח, שבא בדרך עקלתון. עשו, מלכי אדום שמתו, זהו מלכי הבינה שנפלו, בחינת ס"ג דס"ג, בינה שנפלו, וזהו בחינת לאה, כנודע. ועיין קהלת יעקב (ערך חוה). ועיין עוד אדיר במרום (ח"א, מאמר שמיה בעתיקא סתים מכולא).

ב. כן, להשלים קומתו שמקום לאה מדעת יעקב – ישראל עד החזה. וכיון שנקרא אז יעקב עליו קודם לשאת רחל, שנמצאת מחזה יעקב עד עקבו. יעקב – עקב.

ג. כך הושרש ברצון העליון, ונתגלה בשבירת המלכים.

ד. עיין חתם סופר (בראשית, ל, יד).

ה. היה לה לבטוח בה' ללא השתדלות זו.

ו-ז. כי הייתה צריכה לעשות זאת באופן שאינה מפסידה את יעקב, ולפי מדרגתה אין זו ההשתדלות הרצויה. וע"י השתדלות שאינה ראויה, מחסרת את לאה.