שאר רבותינו אלו דברי אלוקים חיים [#16248]

כ"ו חשון התשפ"ב

שאלה:

בס''ד

בשאלה 16121 הרב ענה שגם דברי מוהר''ן ותלמידו וגם שאר רבותינו אלו דברי אלוקים חיים, אם כן מה תכל'ס צריך לעשות, לפרסם את הצדיק או להתמקד בעבודה עצמית, אין אלו דרכים שאפשר לשלב ביניהם, לכאורה, רק אם נתעלם מאמירות מורי הדרך ונתייחס לדברי התורה שאמרו, ללא הרקע, דבר שלכאורה לא יתכן..
 מוהרנ''ת אומר שמלחמת עמלק כל דור להרחיק מהצדיק וזה עיקר העבודה להתקרב אליו, ואחרים התמקדו בנושאים אחרים ששונים מהותית, ולכאורה חלקו לחלוטין על דברי מוהרנ'''ת?
אשמח לתשובה ברורה יותר, במחילה מכבוד הרב שליט''א
והאם חסיד ברסלב רשאי, או אולי מחוייב להאמין שדרך ברסלב זה דרך יחידה או שהוא גם אמור לברוח מהמיתוג החיצוני ולהאמין שיש עוד דרכים על אף אמירות מפורשות של רבותיו מנחילי השיטה?
בברכה

תשובה:

כל אחד צריך לבחור את רבו, ולפ"ז לפעול למעשה. אלו ואלו דברים אלקים חיים, בשורש הכל אמת, ובעולם המעשה כל אחד בוחר בחלקו הראוי לו (אם זכה). הבחירה לא לעשות למעשה את הכל, כי זה אי אפשר, אלא להאמין בכל, ולדבוק בחלקו הפרטי למעשה.

נצרך "להאמין" שכל דברי החכמים כולם אמת, חלק מובן וחלק לא תמיד מובן. אינו צריך להבין כל דבר של החכמים, וק"ו שאינו יכול "להבין" איך מתיישבים כל דברי החכמים יחדיו, כי נראה כסותרים זה את זה. אולם נצרך "להאמין" שכולם אמת יחדיו, ולמעשה עושה כהוראת רבו.