עין הרע [#16746]

י"ז כסלו התשפ"ב

שאלה:

שלום כבוד הרב,
1.האם עין הרע זהו דבר שבאותו רגע על האדם או שזה ''נתפס בו'' כלומר מעכשיו כל ההנהגה עם האדם זה דין?
2.מה פירוש דבר הסרת עין הרע כלומר מה העומק בזה ואיך ע''י עופרת פתאום הכל נעלם?
3.הרב ענה לשאלה האם כהגדרה כללית נכון לומר שעין הרע זה פשוט הנהגה של יותר דין?
כן. "צר", צמצום. ויתר על כן "שבירת העיניים", יוצר שבירה וחורבן וקלקול. האם בהסרה עכשיו ההנהגה חוזרת להיות חסד? כלומר האם הסרת עין הרע כהגדרה זה פשוט שינוי הנהגה ? (ודבר זה יש להבין איך ע''י עופרת או לחש או כל דבר אחר אפשר לשנות את ההנהגה של ה' )
4.אם בהוצאה ע'י עופרת יש לבוא או שמספיק לומר שם ? (כי יש עושים כך ויש עושים כך) מה האמת?
5.אני שואל כי היה עלי הרבה עין הרע והלכתי גם להוצאה בעופרת וגם לאחד שמוציא ע''י לחש שקיבל במסורת וגם אמרתי את ה- יא פסוקים ושום דבר אצלי לא השתנה מאז (בערך חצי שנה) הכיצד זה יתכן ? האם יכול להיות שזה מראה שיצא אבל עדיין יש או שיצא לגמרי? ואז השאלה שאם סר ממני אז מדוע דברים לא השתנו?
(ראשית אמרתי לאדם שמוציא ע''י עופרת את שמי בלי לבוא והוא אמר ''היה לך הרבה וכו' אבל הכל יצא'' לאחר מכן רציתי מאוד ללכת להוצאה בלחש כי עדיין חששתי ושם הלכתי והוא אמר לי משפט ''הרגשתי שהיה לך משהו חזק אני מקווה שיצא או שהכל יצא'' ולאחר מכן הלכתי להוצאה בעופרת כי עדיין אמרתי אולי נשאר משהו)
6.איך יכול להיות שהראשון טען שהוציא הכל אבל לאחר שהלכתי לאדם נוסף זה הראה שיש לי? (כמובן שהלכתי לאדם הראשון לאחר שהומלץ לי ע''י אדם שהוא בירר עליו וכו' שהיה לו איזו בעיה מסוימת ולאחר שהסיר אצלו אמר שנוושע במה שהיה צריך הוא ומשפחתו)
7. על שאלה בעבר הרב נשאל כך: כל מה שקורה זה מאת השם, אז מה זה בעצם עין הרע? וענה : במקום שאין אמונה נמסר שליטתו לנבראים, וזה גופא רצונו ית"ש, ונשאל :ראשית מה כוונת הדבר אין אמונה, הרי כולם מאמינים שהכל מהשם ואם הכוונה לאדם שחושב שעושים לו עין הרע אז יש מקרים שאנשים כלל לא ידעו על המושג הזה עין הרע וכלל לא היה במחשבתם ואז גילו שהיה עליהם עין הרע וענה: לא מדובר בעיקר על אמונת השכל בלבד, אלא בעיקר על אמונת הלב. כי כל מאמין אמונתו אינה בהכרח שלמה, וכולנו בבחינת "מאמין ואינו מאמין", כנח. וכל השינוי בין בני אדם, כמה חלקי המאמין שבו, וכמה חלקי האינו מאמין שבו, בכמות ובאיכות.
ולא מובן כוונת הרב שהרי רק אדם שמכיר את המושג עין הרע אז יכול לחשוב אולי מישהו מזיק לי אבל מי שלא ידע על המושג הזה אז לא עלה בדעתו ח''ו שמישהו ''יכול להזיק לו'' בצורה הזו, אם אפשר להסביר ?
ואם אפשר שהרב יתן דוגמא שממנה נבין ונסיק לשאר דברים ונדע לתקן עצמנו?
8.אם לא היה דבר כזה עין הרע אז לא היה קורה לאדם כך וכך או שבכל מקרה היה קורה לו כי זהו רצונו יתברך?
9.אם אדם זכה לדבר מה ע'י זכות גדולה ותפילות וע''י לכאורה העין הרע הפסיד זאת האם זה ישוב אליו?
10.ומה לגבי האם הדבר שקרה לו זה לא דבר שברגע הכל חוזר להיות טוב אלא זה תהליך כביכול שצריך להתחיל כמעט הכל מחדש כלומר שעלה ונתעלה שזה גופא הייתה עבודה ויגיעה וסיעתא דשמיא כמובן ואז ירד וירד האם תהיה מחדש אותה סייעתא דשמיא?

סליחה על האריכות אבל נושא זה מאוד לא ברור ובפרט שלכאורה מחמת העין הרע קרה לי כך וכך ורצוני להבין נושא זה בכלל ובפרט על עצמי לדעת מה לעשות כדי לזכות שוב להנהגה של יותר הארת פנים מהקב''ה

תודה רבה

תשובה:

א. נתפס בו

ב. עופרת שואבת עין הרע כמו ברזל שנשאב ע"י אבן השואבת.

ג. כן.

ד. מספיק לומר שם, עדיף לבוא.

ה. לא הכל תלוי בעין הרע, זהו חלק בלבד.

ו. רובם לא מבינים כלל בענין, וכל אחד מבין לפי ערכו, כמו רופאים לדוגמא.

ז. חושש מעין הרע בתת ההכרה.

ח. לא היה קורה.

ט. יתכן.

י. כן. אולם ככלל הינך נותן משקל רב לעין הרע, וכדאי להסיח דעת מכל הענין, ולחזור לאמונה הפשוטה בהשגחה פרטית שהיא עיקר יסוד האמונה שעליו נבנה קשר חזק ונכון לקב"ה.